Achtergrondartikel

De wetenschap achter de Giro-zege van Tom Dumoulin

Pieter van der Meer

01-06-2017

Afgelopen zondag won Tom Dumoulin in de afsluitende tijdrit naar Milaan de 100ste Giro d'Italia. In die tijdrit klopte alles tot in de details: van zijn houding, zijn vermogensverdeling, tot aan zijn bij de TU Delft speciaal ontwikkelde tijdritpak. Het past bij de benadering van zijn ploeg Team Sunweb, waar duidelijk op innovatie wordt ingezet. "Daarom werken wij bij de TU Delft ook graag samen met Team Sunweb", zegt Daan Bregman van het TU Delft Sports Engineering Institute.

Bij Team Sunweb heeft de wetenschap een prominente rol in de ploeg gekregen. Dat is ook een van de redenen waar de TU Delft met Team Sunweb is gaan samenwerken, zegt Bregman. "Ze hebben een wetenschapper in dienst en dat helpt ook om de link tussen de praktijk en universiteit te leggen. Anders is het toch lastig om uit te leggen wat de meerwaarde is van wat wij aan het doen zijn. Bij Team Sunweb zien ze echt die meerwaarde."

"Bij Team Sunweb zien ze echt die meerwaarde van onze kennis bij de TU Delft." - Daan Bregman. 

Dumoulins tijdritpak

Het tijdritpak waarmee Dumoulin naar Milaan snelde was een concreet voorbeeld van die wetenschappelijke bijdrage die de TU Delft leverde. Met een 3D-lichaamsscan werd een 3D-mannequin van Dumoulin gemaakt, zodat de renner niet steeds zelf in de windtunnel zijn pak hoefde te testen. "We zijn vorig jaar heel specifiek aan de slag gegaan om te zorgen dat de aerodynamica voor Dumoulin beter werd. Dat was echt alleen voor hem", zegt Bregman.

Samenwerking op vier thema's

De samenwerking tussen de TU Delft en Team Sunweb gaat verder dan het tijdritpak van Dumoulin. Dat gebeurt op vier thema's: aerodynamica, stuurbehendigheid, Big Data en vermogensverdeling. Het tijdritpak valt ook onder de aerodynamica, waarvoor werd samengewerkt met de faculteit Lucht- en Ruimtevaart Techniek van de TU Delft.

Sensorbike

Bij het thema sturen houden de wetenschappers van de TU Delft zich bezig met de vraag hoe een renner zijn fiets zo kan besturen dat hij zo snel en veilig mogelijk een berg afdaalt. "Daarvoor hebben we een meetfiets gemaakt, de Sensorbike. Met dat project hebben we vorig jaar de Sportinnovator Prijs ontvangen. We willen feedback geven over hoe een renner het beste zou kunnen dalen." Dat zou ook voor een tijdrit toepasbaar zijn volgens Bregman. "We doen het nog niet, maar we willen ook gaan kijken naar de ideale lijn voor de tijdrit. Waar kun je winst behalen in de bochten?" 

"Met de Sensorbike kunnen we renners van Team Sunweb feedback geven over hoe ze het beste kunnen dalen" - Daan Bregman

Meetset op bidonhouder

Bregman benadrukt dat het Sensorbike-project vooral iets voor de lange termijn is. "We hebben al met de renners van Sunweb met de Sensorbike getest en ze ook al feedback kunnen geven. Deze zomer gaan we weer verder testen. Met de Sensorbike kunnen we ook kijken naar het verschil in banden bij een afdaling en of je schijfremmen moet gebruiken." Het project Sensorbike is inmiddels al zover doorontwikkeld dat het een meetset is die op iedere fiets is te monteren. "Die kunnen we op de bidonhouder vastmaken."

Big data

De andere twee thema's gaan meer over het verzamelen van data. "Met big data kijken we naar de indeling van een renner over een jaar. Is die optimaal? Wat kunnen we met de historische data zeggen over toekomstige beslissingen." Ook de vermogensverdeling tijdens een tijdrit wordt met behulp van data-science nader bekeken. "We kijken naar de optimalisatie van de vermogensverdeling. Dat doen we met data en externe factoren als wind. Team Sunweb is daar zelf ook al goed in, maar we kijken hoe we dat kunnen verbeteren."

'Ring of Fire'

De TU Delft is op die manier een wetenschappelijke vraagbaak voor Team Sunweb. "We hebben heel veel achtergrondkennis dus we kunnen kijken naar nieuwe ontwikkelingen die zich voordoen en hoe we dat technologisch kunnen oplossen." Een van die nieuwe ontwikkelingen waar de TU Delft nu mee bezig is is de 'Ring of Fire': een nieuwe methode om aerodynamica te meten. "Dat is een tunnel waar je doorheen fietst en op basis van luchtstroom kun je de aerodynamica bepalen. Je kunt dat op een velodroom zetten en zo testen hoe gedurende een afstand de aerodynamica verandert."

Voor dat vierjarige onderzoeksproject ontving de TU Delft onlangs een subsidie van het NWO. "In dat project werken we onder andere samen met Team Sunweb. Het gaat bij de samenwerking ook om opgedane kennis die het team kan gebruiken."

Meer informatie:

Foto's: Mark de Swart en Cees Vos.  

Gerelateerde Artikelen

Gerelateerde Organisaties

Gerelateerde Projecten