Achtergrondartikel

Digitaal apenkooien tijdens Sportinnovator Idee Sessie

Pieter van der Meer

10-10-2016

Digitale technologie is in het huidige onderwijs onmisbaar, maar in het beweegonderwijs dringen moderne technieken nog maar mondjesmaat binnen. Tijdens de Sportinnovator Idee Sessie ‘Bewegend leren en de digitalisering van het beweegonderwijs’ werd dit thema in brede zin besproken. Wat is de stand van de innovaties voor in de gymles? Hoe kunnen docenten die technologie gebruiken zonder dat het alleen om ‘opleuken’ van de les gaat?

“Welkom in deze apenkooi-opstelling”, zei dagvoorzitter Amika Singh (bewegingswetenschapper en epidemioloog) bij haar opening in de showroom van Janssen-Fritsen. De aanwezige gymdocenten, beleidsmakers en ondernemers zaten letterlijk tussen de traditionele gymtoestellen, matten en banken en de moderne digitale beweeggames. Op de vraag van Singh aan Jacques Janssen hoe Janssen-Fritsen met het thema digitalisering bezig is antwoordde de directeur van de toestellenfabrikant: “De grootste uitdaging die er ligt is dat we kinderen ook meer laten bewegen in de uren die er zijn.”

 

Daarop aansluitend schetste Johan Wakkie in zijn rol als adviseur van het ministerie van OCW de stand van het Nederlandse bewegingsonderwijs. Bij zijn inventarisatie in het land ontdekte hij dat er nogal wat belemmeringen worden genoemd in het geven van voldoende gymlessen. Met name de reistijd naar beschikbare accommodaties, beperkte financiële middelen en weinig leerkrachten werden daarbij genoemd.

Verbinden het sleutelwoord

De oplossingen voor die problemen bestaan volgens Wakkie al. “Als reistijd een probleem is, zorg dat je bijvoorbeeld bij die accommodatie ook een andere les erna of ervoor geeft.” Verbinden is daarbij het sleutelwoord. “Ga eens breder denken. Volgens mij zit daar ook de innovatie voor het beweegonderwijs. Veel partijen als scholen, sportclubs en gemeentes denken nog in één kolom. Waarom leg je daar geen dwarslat tussen? Over technische innovaties maak ik mij geen zorgen, dat zie je hier: die zijn er volop.”

Nieuwe kennis vereist door digitalisering

Ivo van Hilvoorde, lector Bewegen, School en Sport aan de Hogeschool Windesheim, stelde in zijn lezing een kanttekening bij alle innovaties die op het beweegonderwijs af komen. “Niet elke digitalisering is een vooruitgang. We moeten kritisch blijven kijken naar innovatie. Het moet niet alleen gaan om ‘opleuken’ van de les.” Volgens Van Hilvoorde roept digitalisering in het onderwijs ook nieuwe kennis op, waar de opleidingen voor gymdocenten ook op in moeten spelen.

Als voorbeeld gaf hij het gebruik van een ipad voor het filmen van bewegingen. “Dat kinderen zichzelf terug kunnen zien hoe ze bewegen kan goed helpen bij het leerproces. Het goed toe kunnen passen van die techniek vraagt ook tijd van de docent om te weten hoe dat werkt. Niet iedere app sluit precies aan bij de didactiek voor kinderen. Dat is complex.” Als aanvulling daarop gaf hij wel aan dat videobeelden voor kinderen goed kunnen werken met sturende feedback. “De leerprocessen kunnen verbeteren door de toename in autonomie in digitale instructie. Dus dat kinderen zelf de video kunnen kiezen.”

Rekenen tijdens trampolinespringen

Carla Scholten van Embedded Fitness liet in haar presentatie zien welke beweeginnovaties zij in samenwerking met diverse kennisinstellingen en andere bedrijven ontwikkelde. “Wij hebben bijvoorbeeld een digibord gekoppeld aan een trampoline waarbij kinderen tijdens het springen rekensommen moeten oplossen”, zei ze over een beweeggame voor in de zaal. Ze riep haar toehoorders ook op om de game zelf even uit te proberen. Daar was de Apenkooi-opstelling ook voor bedoeld. Na een korte pauze konden de innovaties van Embedded Fitness en een aantal prototypes van studenten van de TU/Delft ook worden uitgetest.

 

 

Gerelateerde Artikelen

GERELATEERDE ORGANISATIES

GERELATEERDE PPROJECTEN