Achtergrondartikel

Iris Soute: "Een eerste klant opent deuren"

Pieter van der Meer

27-03-2017

Vorig jaar ontving het idee Picoo de Sportinnovator Prijs in de categorie 'einde innovatieketen'. De opdracht die Iris Soute en Daniel Tetteroo daarbij meekregen was om het interactieve speelgoed naar de markt te brengen. Dat is een lastig traject, vertelt Soute. "Maar onze markt heeft ons eigenlijk gevonden."

Het idee voor Picoo is ontstaan op de Technische Universiteit Eindhoven, waar Soute in 2004 de postmaster User System Interaction deed. Een onderdeel daarvan was een designcase waarbij Soute een spelletje voor kinderen ontwierp. "PDA's waren toen nog hip, maar dat vonden wij zo stom voor kinderen. Je kan helemaal niet rondrennen en op een scherm kijken. Met dat idee zijn we aan de slag gegaan en hebben we een spelletje gemaakt dat lijkt op Kolonisten van Catan."

Bedrijf beginnen

Dat was de aanleiding voor een promotieonderzoek aan de TU/e, waarbij Soute nog meer spellen ontwikkelde met nieuwe technologie. Die werden later in één kastje gestopt, wat het begin van Picoo was. Ze was in eerste instantie tijdens haar promotie niet echt bezig om daar een bedrijf mee op te zetten. "Er waren wel veel kinderen die vroegen: wanneer kunnen we dit kopen?" Op een gegeven moment begon het bij haar en Daniel Tetteroo, die ook met een promotie bezig was, te kriebelen. "Daniel zei tijdens een lunch: 'Ik wil best een bedrijf beginnen, maar ik weet niet waarmee?' Ik wist wel wat, maar ik wist niet hoe ik een bedrijf moest beginnen." 

Op zoek naar een markt

Zo begonnen ze hun start-up in de avonduren. Dat eerste jaar was moeilijk, vond Soute. "Het idee en de technologie hadden we, maar we hadden nog geen markt." In hun zoektocht naar potentiële klanten gingen ze eerst langs scholen. "Die waren wel geïnteresseerd, maar zodra je bij een investeerder komt en je zegt: ik ga voor de scholenmarkt dan gooien ze de deur dicht. Dat is een te moeilijke markt."

Kinderen laten bewegen

Tijdens de Dutch Design Week waar Soute en Tetteroo namens de TU/e stonden kwam er een onverwachte doorbraak. "Daar vond onze markt ons eigenlijk. Iemand met een outdoorcentrum voor kinderfeestjes wilde het kopen. 'Dit is er nog niet', zei hij. ‘Vanaf 8 jaar vinden kinderen springkussens niet meer leuk.’ Met dat idee zijn we verder gegaan. Het is uiteindelijk bedoeld voor kinderen om te bewegen: dat kan binnen of buiten. Dat maakt niet uit. We zijn daarom op zoek gegaan naar wie op zoek zijn naar deze oplossing."

"Kinderen willen ook gewoon bewegen. Ze verwachten die interactiviteit ook overal." - Iris Soute (Picoo)

Pokémon Go-rage

Picoo wordt daarbij nu geholpen door het feit dat obesitas bij kinderen volop in de aandacht staat. "Dat was tijdens mijn promotietraject nog niet het geval. Dat is nu echt aan het veranderen." De Pokémon Go-rage heeft Soute ook geholpen om aan investeerders en klanten te laten zien dat kinderen technologie gaan gebruiken om buiten te spelen. Tussen Pokémon en Picoo zit wel één groot verschil: bij Picoo kijken kinderen niet op een scherm. "Dat maakt het dus ook veiliger", zegt Soute.

Overal interactiviteit

De apparaten van Picoo zien eruit als een zaklamp en hebben allerlei manieren om mee te interacteren: licht, geluid en trillen. Met verschillende kleuren licht kunnen we al een leuk spel mee maken met teams." Maar is dat voor de kinderen van nu nog wel spannend genoeg? Soute ziet daar geen probleem in. "Kinderen willen ook gewoon bewegen. Ze verwachten die interactiviteit ook overal. Als dat ook mee naar buiten gaat is dat extra aantrekkelijk voor ze. We zijn ook altijd gefocust geweest op het maken van iets dat lijkt op zoals kinderen nu buitenspelen. Niet dat je eerst je wifi of je gps nodig hebt om te beginnen. Gewoon meteen aan."

Haalbaarheidsstudie

Met de Sportinnovator-subsidie die Picoo vorig jaar ontving heeft Soute een haalbaarheidsstudie laten doen. "Dat was ook vooral om te kijken naar de prijs van ons product. Anders gaat niemand het kopen." Tegelijkertijd zijn ze ook bezig om van prototypes naar een echt product te gaan. Voor de elektronica heeft Picoo Metatronics ingeschakeld en het ontwerp wordt door designbureau Van Berlo gedaan.

Eerste klant

Met het eindproduct richt Picoo zich eerst vooral op de business to business-markt. "Die markt zit op ons te wachten. Dat wisten wij ook niet. Voor de consumentenmarkt zouden we echt een hele grote partij moeten hebben om het voor te financieren ook qua marketing en reclame heb je dan andere budgetten nodig." Voor dat inzicht werden ze geholpen door het adviesbureau Scale Up Capital, dat bedrijven adviseert. "Zij zijn de boer op gegaan met ons idee. Ze hebben ons ook geholpen met ons businessplan aan te scherpen."

Kip-ei-verhaal

In het netwerken heeft dat veel gescheeld, want een startup loopt volgens haar vaak tegen een kip-ei-verhaal aan. "We hadden die prototypes en dan zegt een klant: kom maar terug als je het af hebt. En een investeerder zegt: leuk product, maar waar zijn je klanten? We hebben daar best lang mee moeten zoeken. Het helpt heel erg als je een eerste klant hebt om meer deuren te openen."

Interesse in dit project? Ga naar Picoo voor meer informatie.  

Gerelateerde Artikelen

GERELATEERDE ORGANISATIES

GERELATEERDE PPROJECTEN