Achtergrondartikel

Olympic Experience inspireert Sportinnovator-idee

Pieter van der Meer

07-10-2016

De Olympic Experience haalt de Olympische Spelen in Rio naar Nederland. Tijdens de Spelen kunnen op het strand van Scheveningen dertig verschillende sporten worden beoefend en op grote schermen kunnen de prestaties van TeamNL worden gevolgd. Als locatie wordt het Sportinnovator-idee Beachsportpark gebruikt, dat strandsporten voor een brede groep toegankelijk wil maken. Joris Gieske, projectleider van het Beachsportpark: “Het strand is hier nu eigenlijk één groot beachsportpark.”

Medium 57f788696034c2009ba0db21 02071a0842d93cf42a96

Vanuit zijn kantoor op het strand heeft Joris Gieske een mooi uitzicht. “Ik kijk nu op het strand uit met allemaal sportende kinderen”, zegt hij aan de telefoon. De Olympic Experience trok dagelijks 8000 bezoekers per dag. Gieske zegt dat ongeveer 60 procent daarvan kinderen waren die kwamen sporten. “En niemand is hier op zoek naar Pokémon! Kinderen kunnen hier lekker sporten en de ouders kunnen naar de wedstrijden in Rio kijken”, zegt Gieske. Het sportaanbod op het strand is nu dankzij verschillende sportbonden ook uitgebreider. “We hebben deze Olympic Experience normaal in het klein. Alle onderdelen van ons park zoals beachvolleybal, beachtennis, beachkorfbal zijn nu aanwezig. Alleen is het nu wat grootser opgezet.”

ATLETIEK POPULAIR

Door dat uitgebreide sportaanbod kon Gieske ook gelijk zien wat voor sporten bij kinderen aan slaan. “Het darten is populair en natuurlijk atletiek met het sprinten door Dafne Schippers en Churandy Martina. Dat inspireert ons ook natuurlijk bij de vraag hoe het park eruit moet zien. Atletiek staat in ieder geval hoog op het lijstje van sporten die we nog kunnen toevoegen aan ons aanbod.”

Ook de aanwezigheid van verschillende sportbonden helpt hem verder bij het ontwikkelen van het sportpark op het strand. “Sporten op strand is toch anders dan op een gewoon veld. Het is mij opgevallen dat sportbonden daar echt prachtige oplossingen voor hebben gevonden. Zo kwam de KNGU met een opblaasbaar springkussen waar kinderen salto’s en koprollen op kunnen maken. Zoiets zouden wij ook prima elke dag neer kunnen zetten.”

"Het Beachsportpark is nog lang niet uit ontwikkeld" - Joris Gieske

SCHAVEN AAN CONCEPT

Het Beachsportpark, dat een onderdeel is van The Hague Beach Stadium, richt zich op een bredere doelgroep dan alleen kinderen. “We willen met het park sport in de breedte stimuleren voor jong en oud. We zijn dus ook aan het kijken hoe we voor ouderen sport kunnen aanbieden. Tijdens de Olympic Experience hebben we ook gesproken met de Judobond om bijvoorbeeld valtrainingen aan ouderen te gaan geven. Maar ik denk ook aan wandelingen. Het beachsportpark moet steeds de basis zijn. Straks als het seizoen voorbij is en wij van het strand afgaan zullen we ook gaan schaven aan het concept: wat werkte wel en wat niet. Wij zijn duidelijk nog lang niet uit ontwikkeld.”

VERSPREIDEN OVER NEDERLAND

Een volgende stap is om het idee te verspreiden over Nederland. Iets waar het Topteam Sport mogelijkheden in ziet, zoals het in het juryrapport al schreef. Gieske: “De eis hier in Scheveningen op het strand is dat alles weg moet kunnen. Alles is er ook op ingericht dat we met zo min mogelijk mankracht de materialen kunnen opbergen. Die crux van het mobiele park hebben we dus al gevonden.”

De Olympic Experience is voor Gieske gelijk een goed moment partijen te interesseren voor zijn idee buiten het strand. “Dit is wat dat betreft ook een soort beurs waar we ons kunnen laten zien. Ik merk ook aan de reacties die we krijgen dat we op de goede weg zijn.”

 

Foto: Twitter / @OE_DenHaag

Gerelateerde Artikelen

GERELATEERDE ORGANISATIES

GERELATEERDE PPROJECTEN