Nieuws Detail

Nieuwe baanfiets 'Project Tokyo' gepresenteerd bij WK Baanwielrennen

Auteur: Pieter van der Meer

01-03-2018

Het is nog ruim twee jaar tot de Olympische Spelen van Tokio 2020, maar het prototype voor de nieuwe baanfiets voor de Nederlanders is tijdens het WK Baanwielrennen in Apeldoorn al gepresenteerd. Binnen het Project Tokyo werken de KNWU, Koga, Actiflow, Pontis en Sportinnovator-centrum Sports Engineering Institute TU Delft samen aan de ontwikkeling van de baanfiets.

Medium 5a9808973bfa5d00c1755070 0ff6ab4a35f08b8fddc8

Fietsenmerk Koga was al betrokken bij de vorige baanfiets: de Kymera. Die fiets was speciaal voor Theo Bos ontworpen en ontwikkeld. Dat is anders bij Project Tokyo, waarbij alle Nederlandse baanrenners op hetzelfde ontwerp fiets gaan rijden. "We hebben nu zoveel goede renners dat we die allemaal van het beste materiaal willen laten profiteren om goud te kunnen halen in Tokyo", zegt KNWU-directeur Vincent Luyendijk vlak voor de onthulling van de fiets.

Co-creatie met renners

De baanrenners kregen in het ontwerpproces van de baanfiets ook een rol in de co-creatie met de ontwerpers en specialisten, legt Luyendijk uit. "Bij de eerste sessie waren misschien zes renners aanwezig, maar dat werden er steeds meer. Er heerste toch een gevoel van hier moet je bij zijn. Dat heeft volgens mij ook bijgedragen aan het teamgevoel."

"We hebben nu zoveel goede renners dat we die allemaal van het beste materiaal willen laten profiteren om goud te kunnen halen in Tokyo." - Vincent Luyendijk (directeur KNWU)

Windtunneltest

De TU Delft heeft in het Project Tokyo vooral op het gebied van aerodynamica en geometrie een rol gespeeld. Net als bij de tijdrithouding van Tom Dumoulin is een zogenaamd Computational fluid dynamics (CFD)-model gebruikt voor de windtunneltesten, zegt Daan Bregman van de TU Delft. "Nu is de oude baanfiets plus de renner gescand om te gebruiken als basis voor dat CFD-model. Dat heeft Actiflow gedaan en wij hebben vervolgens in de windtunnel gekeken of dat model ook klopt."

Het voordeel van die technologie, waarvoor 130 foto's werden gemaakt van de renner en de fiets, niet onnodig veel tijd in de windtunnel hoeft door te brengen. "Uiteindelijk willen we natuurlijk ook naar de renner kijken, maar de fiets doen we eerst. Het optimaliseren van de fiets naar de renner gaan we nog doen na het WK", legt Bregman uit.

Ideale fiets per renner

De renners hebben als experts op het gebied van rijgedrag van een fiets ook hun wensen kunnen inbrengen, zegt Bregman. "Je hebt renners die direct sturen en anderen willen een fiets die meer meegeeft. We hebben per renner gekeken wat ze aan stuureigenschappen willen. Daar hebben we de geometrie zo op gemaakt dat het voor iedereen ideaal is. Het frame ligt nu vast maar we kunnen nog variëren met de voorvork en de zadelpositie. Zo kunnen we voor iedere renner de ideale fiets maken."

Bregman zegt maken, maar hij benadrukt dat de TU Delft de fiets niet maakt. "Wij maken ideeën. Onze rol is vooral kritisch kijken en nieuwe ideeën inbrengen, vooral op het gebied van aerodynamica en geometrie. Dat geven wij als input aan ontwerpers, die gaan er dan mee aan de slag."

"Je moet ook niet bang zijn om iets radicaal anders te doen. Anders ga je een herhaling doen van iets dat er al is. En daarmee gaan we geen gouden medailles winnen." - Daan Bregman (TU Delft). 

Fiets zonder stuur

Het projectteam is ook al bezig met ideeën die verder gaan dan Tokyo2020. Een goed voorbeeld daarvan is het project 'Anders sturen met de baanfiets', dat vorig jaar de Nationale Sportinnovator Prijs 2017 won. Hierbij werkt de TU Delft in hetzelfde projectteam samen aan een fiets die kort door de bocht de fiets zonder stuur wordt genoemd. "We kijken naar het concept: minder sturen, meer vermogen. Die fiets zijn we al aan het bouwen en dat gaan we dan testen. Als dat echt werkt en radicaal veel voordeel oplevert dan kunnen we dat nog als een malle voor Tokyo ontwikkelen, maar eigenlijk weten we al dit is voor Parijs 2024."

Dat project is een van de ideeën die de TU Delft lanceert rond de nieuwe baanfiets van Project Tokyo. "Dat is ook het idee van innoveren: je moet ook veel ideeën hebben. Je moet ook niet bang zijn om iets radicaal anders te doen. Anders ga je een herhaling doen van iets dat er al is. En daarmee gaan we geen gouden medailles winnen."

Meer info: www.projecttokio.nl

 

  Share

Gerelateerd Nieuws

Gerelateerde Organisaties

Gerelateerde Projecten