Menu
Overzicht

Beat the Street zette in Engeland al miljoenen mensen in beweging. Nu volgen Nederland en Vlaanderen

Hoe kan je zoveel mogelijk mensen in beweging krijgen en houden? Het is een vraag waar veel gemeenten en sportorganisaties mee worstelen. Het Britse bedrijf Intelligent Health bedacht het concept Beat the Street. In Engeland is het al een doorslaand succes; nu slaat het zijn vleugels uit in de rest van Europa, waaronder Nederland en Vlaanderen.

Redactie 06 november 2024, 11:56

Beat the Street gebruikt gamification en is vergelijkbaar met Pokemon Go en Geocaching. Je kunt punten verdienen door bepaalde plekken in een stad, dorp of gebied te bezoeken. Echter, geen gamification is voor altijd houdbaar. Daarom verbindt Beat the Street mensen met lokale activiteiten en parken gedurende zes weken en neemt dan een stap terug.  ‘De meeste spellen zijn een tijdje een hype en dan zijn mensen er wel op uitgekeken’, stelt Theo Bird, Business Development and Partnerships Manager bij Intelligence Health. ‘Ze raken verveeld en stoppen er dan helemaal mee. Beat the Street duurt daarom maar zes weken en eindigt als de gebruikers er nog veel plezier in hebben. Het maakt de kans dat ze na die periode blijven bewegen een stuk groter.’

Wie Beat the Street wil spelen, gebruikt daarvoor een – gratis op scholen, in winkelcentra, bij sportclubs, in bibliotheken, etc. – RFID-kaart. Na registratie kan je in teams aan de slag. In een bepaald gebied staan verschillende grijze palen opgesteld. Lukt het je om binnen een uur verschillende palen te bereiken, dan krijg je per paal tien punten. Het dubbele kan ook, als je beoogt om mensen naar een bepaalde plek te trekken om bijvoorbeeld deel te nemen aan een sportieve activiteit. Het team dat na zes weken de meeste punten heeft binnengesprokkeld, krijgt een (sportieve) prijs. Bijvoorbeeld een Decathlon-voucher voor sportmaterialen of een gratis fiets zijn daar voorbeelden van.

Sociaal, actief en gratis voor deelnemers

‘Bewust hebben we gekozen om niet individuen te belonen. Dan winnen alleen degenen die al actief zijn. Beat the Street is juist vooral gericht op mensen die nu nog niet of weinig bewegen. Bovendien is het uit sociaal oogpunt een plus. Het is een activiteit die je samen doet en uitnodigt tot contact, ook met anderen die met een kaart rondlopen-, -fietsen, -skaten of –rollen met een rolstoel.’

Het plaatsen van palen gebeurt in samenspraak met de gemeente. ‘Dat kan bijvoorbeeld zijn in een park waar park runs worden georganiseerd. Of bij een plek waar wordt gevoetbald of een scoutinggroep is gevestigd. Een gemeente kan op die locatie gericht evenementen opzetten tijdens de zesweekse spelperiode om mensen te laten kennismaken met een bepaalde sport of een spel. Wij jagen die vervolgens aan via social media. Op die manier gaat Beat the Street verder dan alleen het bewegen voor het scannen van palen.’

Waardevolle data

Deelnemers betalen niets. Het enige dat zij hoeven te doen, is zichzelf registreren. Een kleinigheidje, maar voor de afnemer van Beat the Street levert dat waardevolle data op. ‘Die registratie bevat een vragenlijst over de gezondheid. Hoeveel beweeg je? Ben je lid van een sportschool of –vereniging? Dat soort vragen komt aan bod. Met het invullen van de lijst verdien je honderd punten. Na zes weken stellen we dezelfde vragen opnieuw, ook weer voor honderd punten. Daarmee krijgt een gemeente of andere afnemer al volop inzicht in de effecten van het spel op de beweging van hun inwoners. Je ziet immers hoe de openbare ruimte wordt benut: van welke plekken maken verschillende wijkbewoners nu het meest gebruik en waarom andere plekken juist niet? Het meest uitdagende is om de ex-deelnemers ook na zes maanden te bevragen over hun beweeggedrag. Pas dan weet je of ze na het spel zijn blijven bewegen. Ook hier werkt het beschikbaar stellen van een prijs.’

Blijvend bewegen

Met resultaat. In Engeland werden 187 programma’s opgezet, waaraan 1,92 miljoen mensen deelnamen. In Sheffield, een stad met 620.000 inwoners, bijvoorbeeld meldde tien procent van de bevolking zich aan en deed ook daadwerkelijk mee. Dit geldt ook voor mensen uit een lagere sociaal-economische positie en personen die voorheen nauwelijks actief waren op het gebied van sporten en bewegen. ‘Van de bijna 16.000 deelnemers aan Beat the Street-programma’s in 2022 en 2023 gaf 35 procent van de volwassenen bij registratie  aan inactief te zijn. Zes maanden na de game waren 6.000 ex-deelnemers van dat cohort die de vragenlijst opnieuw invulden redelijk actief of actief.’

In Nederland en Vlaanderen – en ook in Estland – wil Intelligent Health het komende jaar één of twee testen uitvoeren om te kijken in hoeverre Beat the Street succesvol is. ‘Ik ben ervan overtuigd dat ook hier het spel aantrekkelijk is om te doen. Het is laagdrempelig, omdat er voor de deelnemers geen kosten aan zijn verbonden en zij zelf kiezen op welke manier zij bewegen van paal naar paal. En het is voor iedereen, hoe oud, jong, actief, valide of opgeleid je ook bent. Het laatste model smartphone heb je niet nodig; plezier staat voorop. Dit maakt het juist ook voor degenen met een lagere sociaal-economische status aantrekkelijk.’

Meer informatie

Ben je benieuwd of Beat the Street ook voor jouw gemeente interessant kan zijn? Kom dan op 3 december 2024 naar een online informatiebijeenkomst over Beat the Street, georganiseerd door Sportinnovator en Sport Vlaanderen. Meld je aan via deze pagina

Gerelateerd nieuws