Geen publiek, persconferenties via Zoom, het prijzengeld dat aanzienlijk lager was, spelers die in een bubbel zaten en zelfs geen lijnrechters bij de partijen. Door de coronamaatregelen was de 48e editie van het ABN AMRO World Tennis Tournament (WTT) eerder deze maand in Rotterdam Ahoy anders dan voorgaande jaren. Dimitri Bonthuis, manager marketing & communicatie, kijkt desondanks terug op een geslaagd toernooi. ‘Het voelde speciaal om het op deze manier te doen.’
Bonthuis loopt al een tijdje mee op het ABN AMRO WTT. Om precies te zijn achttien jaar. In het kader van het dertigjarige jubileum van het tennisevenement in Rotterdam werd hij destijds ingevlogen om mee te denken over de side-events. Een paar jaar later werd Bonthuis verantwoordelijk voor de marketing & communicatie van het jaarlijkse toernooi.
Hij heeft al verschillende bijzondere edities meegemaakt, zo vertelt Bonthuis. ‘In 2018 werd Roger Federer de nummer één van de wereld bij ons’, haalt Bonthuis aan. ‘Dat was toen echt heel bijzonder, maar wel echt het andere uiterste. We hadden toen met 122 duizend fans over de hele week een bezoekersrecord.’
Trouwe partners in goede en slechte tijden
Deze editie van het ABN AMRO WTT valt ook onder de noemer ‘bijzonder’. In augustus wist de organisatie al dat de 48e editie doorgang zou vinden. Maar waarom is eigenlijk besloten om het toernooi door te laten gaan in deze ‘coronaperiode’? ‘Het gaat om continuïteit van de sport en van Ahoy, dat ook een tijd lang heeft stilgelegen.’
Allesbeslissende factor was de medewerking van ABN AMRO, stelt Bonthuis. ‘We zijn al 48 jaar trouwe partners, zeiden ze. In goede en in slechte tijden. Het hielp ook mee dat de ATP besloot het prijzengeld met ongeveer vijftig procent te verlagen. Daardoor werd het voor ons als organisatie mogelijk.’
Volgens Bonthuis heeft de organisatie van de 48e editie veel meer tijd gekost dan bij voorgaande edities. Dat heeft alles te maken met de alsmaar aangescherpte coronamaatregelen. ‘We hebben het toernooi zo’n vier keer georganiseerd’, zegt Bonthuis. ‘Het draaiboek voor een toernooi met publiek was al klaar. Na verloop van tijd werd duidelijk dat er geen fans bij konden zijn, waardoor we uiteindelijk voor een heel andere opzet moesten kiezen. We hebben deze editie heel specifiek op een andere manier naar het evenement gekeken.’
TV-studio en digitale omgeving voor fans en partners
Zo werd het centre court omgebouwd tot één grote televisiestudio, waarbij het toernooi beter dan ooit in beeld werd gebracht. ‘In feite hebben we een fantastisch tv-product gecreëerd’, concludeert Bonthuis. ‘We hebben spelers, coaches en begeleiders extra in de spotlights gezet.’
Maar toch, zoals toernooidirecteur Richard Krajicek eerder al aangaf, het publiek werd gemist in Ahoy. Dat ondervond Bonthuis ook. ‘We wisten al maanden dat het zo zou zijn, alleen ervaarde ik pas om het moment zelf hoe stil het was zonder publiek.’ De organisatie had via social media een oproep gedaan voor fans. Supporters konden zich aanmelden om via een Zoomcall bij de opkomst van de spelers te zijn. ‘Dat werd heel erg op prijs gesteld door de spelers’, zei Bonthuis. ‘Op die manier hadden zij toch het gevoel dat ze voor publiek speelden.’
Ook de seminars voor de partners en de persconferenties met de spelers werden online gehouden. ‘We hebben gekeken naar hoe we de beleving van het evenement kunnen vertalen naar een digitale omgeving. Alle bezoekers kregen bij eerdere edities van het ABN AMRO Tennistoernooi een dagkrant mee. Deze hebben we dit jaar dagelijks naar ons emailbestand gestuurd. Ook alle acties zijn digitaal gegaan. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan het winnen van gesigneerde items, meedoen aan quizzen en een virtuele photobooth waarbij supporters zich toch even in Ahoy konden wanen.’
Veel geleerd van nieuwe inzichten
Daar waar nieuwe technieken worden toegepast, blijven er altijd ideeën staan voor volgende edities. ‘We hebben zeker een aantal dingen geleerd’, reageert Bonthuis. ‘De persconferenties via Zoom is één van de eerste dingen waarvan we hebben gezegd dat we dat in de toekomst vaker gaan doen. Bij Andy Murray hadden we allemaal Britse media ‘in huis’, dat gebeurt anders nooit in die mate.’
Daarnaast is Bonthuis zeer te spreken over de online activaties die zijn gehouden. ‘Het is goed om breder te kijken dan de 110 duizend mensen die er normaal gesproken in Ahoy bij zijn’, concludeert hij. ‘We zijn normaliter heel erg bezig met kaartverkoop en hoe we de beleving goed op televisie kunnen overbrengen. Nu waren we alleen gefocust op tv. Jan Kooijman presenteerde alles en ging ook met de spelers mee de bubbel in, helemaal tot aan de dinerzaal in het hotel. Dat was echt een uniek kijkje achter de schermen. Dat zou ik volgend jaar zo weer willen doen.’
Al hoopt de manager marketing & communicatie van het evenement volgend jaar weer op ‘een normaal toernooi’. ‘De volgende keer weer graag met fans en zakelijke relaties. Dat geeft toch veel meer sfeer.’