Jaarlijks worden er veertig miljoen klimgrepen geproduceerd: de veelvormige blokjes via welke je aan een klimmuur omhoog klautert. Duurzame varianten van die klimgrepen bestonden nog niet, maar daar komt binnenkort verandering in. Greenholds ontwikkelt in samenwerking met een consortium aan partijen al jaren aan een recyclebare versie. Binnenkort vindt de lancering van het product plaats.
Al eerder
schreven wij over deze klimgreep in het kader van de subsidierondes die deze innovatie van Sportinnovator ontving. Sindsdien heeft de tijd niet stilgestaan voor initiatiefnemers Tim Mullens en Geert Voncken.
‘Het idee is en blijft simpel, maar het feit dat we al 4,5 jaar bezig zijn, geeft wel aan dat het daadwerkelijk realiseren ervan een andere tak van sport is. Het gewicht, het materiaal en de oppervlaktestructuur maken het uitdagend om tot een eindproduct te komen dat voldoet aan al onze eisen. We willen niet alleen een duurzame, recyclebare klimgreep produceren, maar deze moet natuurlijk ook veilig en van de hoogste kwaliteit zijn.’
Volgens Mullens is de samenwerking die Greenholds heeft met acht andere partijen hierbij van cruciaal belang. ‘Met alle consortiumleden, bestaande uit drie bedrijven, een innovatielab, een aantal lectoraten binnen de Hogeschool Zuyd, een organisatie die kennisinstellingen met MKB verbindt en de Nederlandse Klim- en Bergsportvereniging [NKBV], overleggen we wekelijks. Tijdens die bijeenkomsten bespreken we van allerlei op technisch detailniveau, om van daaruit weer verder te kunnen. Zo bouwen we stapje bij beetje naar een klimgreep die we op de markt kunnen brengen.’
Circulair
Twijfel aan vraag naar de nieuwe klimgreep heeft Mullens niet: ‘Klimhaleigenaren, maar ook de overheid en de NKBV hebben verduurzamen hoog in het vaandel staan. Zeker voor een natuursport als klimmen is het eigenlijk opmerkelijk dat er nooit eerder aan een recyclebare variant is gedacht. Op dit moment belanden de klimgrepen na einde van hun levenscyclus op de vuilnisbelt. Totaal niet duurzaam natuurlijk. Ons idee is om dit lineaire model om te buigen in een uiteindelijk volledig circulair proces. Om te beginnen knappen we de klimgrepen op om die te hergebruiken. Uiteindelijk streven we naar een product-as-a-service-verhuurmodel. Zowel ons product als de dienst die wij bieden zijn in dat geval circulair.’
Het verhuren heeft voor de klant bovendien meerdere voordelen, meent Mullens. ‘Niet alleen draagt de klant op deze manier bij aan de verduurzaming van de sport, maar daarnaast hangen er jaarlijks nieuwe klimgrepen in de hal. Voor een frequente klimmer betekent dat regelmatig nieuwe uitdagingen, in plaats van dat die vooraf precies weet welke grepen die op weg naar boven tegenkomt.’
Vanuit de NKBV kunnen ze niet wachten tot de klimgrepen op de markt verschijnen. Robin Baks, directeur van de NKBV: ‘In de bergsport is duurzaamheid een belangrijk thema. Niet alleen omdat we in de Alpen van dichtbij de schokkende gevolgen zien van de klimaatverandering, maar ook omdat we de impact van de klimsport dichtbij huis zo laag mogelijk willen houden. Er zijn nu tachtig klim- en boulderhallen in Nederland en dat aantal groeit gestaag. Dat grepen dankzij dit initiatief een tweede leven krijgen, ondersteunen we dus van harte.’
Bijna de markt op
Op 24 juni 2022 lanceert het consortium de klimgreep voor intimi. ‘Op dit moment zitten we in de laatste testfase. Na de introductie gaan we onze marketing- en saleskanalen finetunen. Na de zomer hopen we het product dan echt op de markt te brengen’, aldus Mullens. Om potentiële afnemers te bereiken, is een eerste grote stap al gezet. ‘We zijn een samenwerking aangegaan met Entre-Prises, marktleider en bouwer van de op de Olympische Spelen in Tokio gebruikte klimwanden. Ook in Parijs 2024 zullen zij weer de sportklimwand voor hun rekening nemen. Hun kanalen mogen we gebruiken voor sales en marketing. Daarnaast hebben we contact met organisaties als de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland [RVO]. Via de RVO krijgen we handvatten en coaching om onze business binnen en buiten de landsgrenzen te brengen en kunnen we bijvoorbeeld aan handelsmissies deelnemen.’
Nederlandse topklimmers en -coaches dragen ook bij aan de ontwikkeling van de klimgrepen. Baks: ‘Zij hebben bij uitstek ervaring met en kennis van allerlei vormen van grepen. Zij testen mee en geven feedback. We kunnen niet wachten om de nieuwe klimgrepen ook bij wedstrijden te introduceren, zoals het NK boulderen en leads [touwklimmen].’
Impact maken
Aan ambities hebben Mullens en Voncken hoe dan ook geen gebrek. ‘We willen de klimgreep eerst binnen Europa en daarna ook in andere continenten aan de man brengen. Zo groot denken moet ook wel. De initiële investeringen zijn hoog, dus het is nodig om zoveel mogelijk afzet te genereren. Gelukkig zit de tijd mee: klimmen is razend populair en die aantrekkingskracht neemt alleen maar toe. Nu het subsidietraject van Sportinnovator eind augustus 2022 eindigt, moeten we wel nieuwe financieringsbronnen aanboren. We zijn al in gesprek met een aantal eventuele investeerders.’
Hoewel het hem en zijn partners al veel tijd en energie heeft gekost, blikt Mullens nu toch al met een goed gevoel over dit project terug. ‘Wij zijn Sportinnovator enorm dankbaar. Zonder die ondersteuning hadden we nooit kunnen staan waar we nu zijn. We hebben er bovendien alle vertrouwen in dat dit zich gaat uitbetalen. En al is het een traject van een lange adem, wij zouden het zo weer doen.’
Ook Baks heeft er alle vertrouwen in dat de recyclebare klimgrepen hun weg in de markt gaan vinden. ‘Met de wereldwijd explosieve groei van de sport zijn er steeds meer klimgrepen nodig. Daarmee is de relevantie er en die sluit naadloos aan op de groeiende vraag naar duurzame oplossingen. Vanuit meerdere perspectieven is de klimgreep van Greenholds dus een absolute win-win.’
Meer informatie
Neem voor meer informatie over de recyclebare klimgreep contact op met Tim Mullens via timmullens@greenholds.eu.