Embedded Fitness uit Helmond heeft een innovatieve basketbalring ontwikkeld. Deze Lightring geeft met een Led-strip aan of de speler gescoord heeft. Bij een 3x3 Basketball World Event in Lausanne werd de nieuwe ring al getest door topspelers. Carla Scholten van Embedded Fitness ziet ook mogelijkheden voor in gymzalen en op scholen.
In de Lightring zit twee jaar ontwikkeling, vertelt Carla Scholten. "Wij hebben aan de bestaande basketbalring sensoren gemaakt die registreren of een bal door de ring gaat. Zodra je scoort geeft die led-strip feedback, maar die strip kan ook via een app op een smartphone een trainingsprogrammaatje geven: je hebt zoveel tijd om te scoren. Je kunt ook teams maken met een kleur in de ring en dan mag alleen het blauwe team scoren. Er zijn dus allerlei mogelijkheden."
Meer interactie
Deze interactieve basketbalring past ook goed bij het nieuwe 3x3 Basketbal. Bij deze snellere variant wordt met kleinere teams gespeeld en op één basket gescoord. Via toestellenproducent Janssen-Fritsen hoorde de internationale basketbalbond FIBA over de Lightring. "De FIBA vind het natuurlijk super interessant als er meer interactie is bij zo'n wedstrijd."
In Lausanne werd daarom al getest tijdens de shootouts van een 3x3 toernooi. Scholten zag met eigen ogen wat voor happening dat onderdeel is tijdens een 3x3 wedstrijd. "Dan krijgen topspelers 10 ballen en moeten ze zo vaak mogelijk scoren in korte tijd. Daar was die Lightring natuurlijk erg geschikt voor. De FIBA wil voor echte wedstrijd misschien nog meer: geluid en dat de ring het hele stadion met verlichting kan aansturen."
Voorzichtig aan wennen
Een volledige wedstrijd met de Lightring is nog toekomstmuziek. "Bij 3x3 basketbal wordt gespeeld met een dunkring, maar wij hebben de led-strip nog niet in een dunkring verwerkt. Je kan dus nog niet aan de ring gaan hangen. De topsporters moeten er eerst voorzichtig aan gaan wennen. We hebben wel gezien dat het goed werkt." Voor de ring van Embedded Fitness wordt ingevoerd bij 3x3 basketbal zal nog goed worden geëvalueerd om te kijken wat wenselijk is. "Als je echt de top wil bedienen met een product is dat toch wat complexer en projectmatiger."
Gymzalen
Daar zit voor Scholten ook niet de grootste doelgroep. "Zo'n event is veel meer de promotie voor ons dan dat we daar direct klanten uithalen. Met de Lightring richten we ons vooral op gymzalen en scholen. De Gemeente Utrecht heeft via Janssen-Fritsen al aangegeven dat ze de Lightring in de gymzalen wil hangen om voor meer beleving te zorgen."
Sportinnovatorcentrum bewegingsonderwijs
Daarmee gaat na het Sportinnovator-project Digigym opnieuw een project van Embedded Fitness de markt op. Dat is volgens Scholten ook het resultaat van de intensieve samenwerking met Janssen-Fritsen. "Tien jaar geleden ben ik met dit bedrijf gestart en ik heb me heel erg ontwikkeld in het interactief bewegen. Twee jaar terug was ik op zoek naar groei en betere marketing en toen ben ik bij Janssen-Fritsen terecht gekomen. Zij zijn ook heel erg bezig met het vernieuwen van gymzaal en participeren nu ook in het bedrijf." Ze is daarom ook in het kantoor van Janssen- Fritsen getrokken. "Met Embedded Fitness richt ik me ook op de zorg en bedrijven, maar met Janssen-Fritsen richten we ons in een samen opgezet sportinnovatiecentrum voor bewegingsonderwijs op innovaties voor leren bewegen en bewegend leren."
Meer over Embedded Fitness op: www.embeddedfitness.nl