Menu
Overzicht

Hoe gaat het nu met… Picoo

In onze nieuwe rubriek ‘Hoe gaat het nu met’ staat een al eerder uitgelichte onderneming in de schijnwerpers. Hoe is het hen sindsdien vergaan? Wat viel mee en wat misschien tegen? Picoo bijt het spits af. Oprichter en CEO Iris Soute praat ons bij.

Redactie 15 maart 2022, 07:00

Voor wie het gemist heeft: Picoo is een in 2013 opgericht bedrijf dat zelf ontwikkelde ‘picoo’s’ verkoopt: apparaatjes die gemakkelijk in de hand liggen en waarmee je buitenspellen kan spelen. De picoo’s maken geluid, licht en vibraties. Het aan elkaar verbinden van de picoo’s maakt de spellen interactief.

Nieuwe ontwikkelingen

Picoo ontgroeit steeds meer haar status als start-up. ‘Na de lancering in 2019 groeide het aantal afnemers in rap tempo. Vooral scholen en BSO’s waren geïnteresseerd. We hadden al snel door dat de gebruikers tevreden waren met de functionaliteiten, maar dat er aan de binnenkant nog veel te winnen viel. We wilden een nieuw ontwerp ontwikkelen dat makkelijker in elkaar te zetten is.’

Een set van twaalf picoo's.

Om dat nieuwe ontwerp te financieren, start Picoo een crowdfundingsactie. ‘We startten die in april 2020, net na de uitbraak van Covid in Nederland. Wat dat betreft hadden we pech met de timing, want scholen en BSO’s gingen dicht en dus was er minder belangstelling. Niettemin wisten we net voldoende deelnemers te strikken.’

Daarmee was Soute er nog niet. ‘Voor de productie hadden we extra financiering nodig. Dat lukte ook, maar toen stuitte we op het volgende probleem: door Covid waren er flinke tekorten op de elektronicamarkt. Iets als batterijen waren simpelweg nauwelijks verkrijgbaar. Het herontwikkelen van de soft- en hardware, in samenwerking met diverse partners , verliep gelukkig wel soepel. En uiteindelijk vonden we ook een oplossing voor de batterijen: we namen gloednieuwe ‘restpartijen’ over.’

Zo verkoopt Picoo sinds september 2021 de herontwikkelde apparaten. ‘De gebruiker merkt daar verder niets van, maar de productiekosten zijn enorm verminderd. Daardoor konden we ook de verkoopprijs verlagen; een set van twaalf picoo’s is zelfs meer dan vijftig procent gedaald.’

De ontwikkeling van Picoo van de oprichting tot nu.

Buitenlandse ambities

Niet alleen binnen Nederland is Picoo groeiende, ook internationaal timmert het bedrijf aan de weg. ‘Vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken maakten we in 2021 deel uit van een startup-delegatie. Met 49 andere startups waren we geselecteerd voor de Consumer Electronics Show: de grootste techbeurs van de wereld die plaatsvindt in de VS. Een prachtige kans natuurlijk die ons bovendien publiciteit in dat land opleverde, zoals in de veelgelezen krant USA Today en het tijdschrift WIRED.’

Aangezien de spellen niet aan taal gebonden zijn, ligt de weg nu al vrij voor groei in het buitenland. ‘Dat is iets dat we zeker ambiëren. Vooralsnog zijn onze afnemers voornamelijk uit Nederland afkomstig. Alleen in Noord-Nederland zijn we nog niet zo bekend.’ Met de zestigste plaats in de innovatie top 100 van de Kamer van Koophandel in 2021 werkt Picoo ook binnen de landsgrenzen aan haar zichtbaarheid.

Inclusieve spellen

De in 2020 door het bedrijf gewonnen challenge Samen spelen zonder beperking speelt nog altijd een rol van betekenis binnen Picoo. ‘Sinds afgelopen november zijn we een samenwerking aangegaan met Bartiméus: een organisatie voor alle mensen met een visuele beperking in Nederland. Ons doel is dat ook kinderen met een visuele beperking aan onze spellen kunnen meedoen. We bekijken stuk voor stuk welke spellen we daartoe moeten aanpassen voor kinderen die minder of niet kunnen zien en vrijuit rennen. Juist omdat we ook gebruik maken van trillingen en geluiden, zien wij volop mogelijkheden.’

Naast de spellen inclusiever maken, heeft Soute tot doel om meer spellen te introduceren. ‘We hebben er nu zeven. Dat aantal willen we de komende maanden minstens verdubbelen. Daarbij gaan we dit jaar voor het eerst een branded game lanceren. Met wie we de samenwerking aangaan, blijft nog even een verrassing.’

Alhoewel het bedrijf zich met, naar eigen zeggen, horten en stoten ontwikkeld, is Soute tevreden met de groei die Picoo doormaakt. ‘En het belangrijkste vind ik daarin dat Picoo de kinderen net die extra motivatie geeft om op een interactieve manier buiten te spelen. Met die gedachte ben ik het bedrijf begonnen en al zijn we nu met vijftien medewerkers en nog altijd groeiende: dat is waar het ons altijd op de eerste plaats om te doen is.

Meer informatie

Voor meer informatie over de Picoo: kijk op de website van het bedrijf of stuur een e-mail naar iris.soute@picoo.nl.

Gerelateerd nieuws