Menu
Overzicht

Hoe is het nu met? 360SportsIntelligence

In 2015 won 360SportsIntelligence de Nationale Sportinnovator Prijs. Het idee: videoanalyse beschikbaar maken voor een veel grotere doelgroep dan waar sportvideo-analyse heden ten dage beschikbaar voor is. 360SportsIntellligence vindt dat iedere sporter die beter wil worden, toegang moet hebben tot beeldmateriaal.

Redactie 24 juli 2018, 10:00

Inmiddels maken meer dan 25 Nederlands sportclubs gebruik van de software die automatisch samenvattingen van de wedstrijden maakt. ‘Sinds het winnen van de NSP zijn we enorm gegroeid’, vertelt Judith van der Zande. ‘We gaan richting de 50 verenigingen. Voorheen leverden we alleen een performancemodule: een methode voor videoanalyses. Dankzij de investering zijn we nu ook in staat automatische samenvattingen te maken. Dat maakt ons producte voor meer clubs interessanter. De mogelijkheid van automatische samenvattingen is niet alleen voor de topsport leuk, maar ook voor de breedtesporter.’

Verenigingen zien sponsormogelijkheden dankzij de samenvattingen, waarmee de investering in 360SportsIntelligence kan worden terugverdiend. Een kwartier na de wedstrijd kan de samenvatting al op een scherm in het clubhuis draaien. Met logo van de sponsor in beeld.

‘De automatische samenvattingen zijn leuk voor de breedtesport’, vertelt Van der Zande. 'Een lager jeugdteam is misschien wat minder geïnteresseerd is een uitgebreide videoanalyse van de wedstrijd, maar een samenvatting van je eigen potje terugkijken is natuurlijk altijd leuk. Met dit product zijn we daarom interessant voor de hele club.’

Cameraopstelling

360SportsIntelligence heeft inmiddels camera’s hangen bij voetbal-, hockey- en basketbalclubs. Achter elke goal/basket hangen twee camera’s in een mast: één op het doel gericht en één op de cirkel/zestienmetergebied. Via een inlog op een webapplicatie kan een coach een wedstrijd zelf inplannen. Het systeem neemt de wedstrijd vervolgens op en maakt automatisch een samenvatting. Analyse gebeurt ook vanuit die vier cameraposities.

Momenteel werkt 360SportsIntelligence aan een opstelling voor honk- en softbalwedstrijden. Ook zijn ze benaderd door padel-, volleybal- en korfbalvereningingen. ‘Je merkt dat het winnen van zo’n prijs als de NSP goed is voor de naam van het product. Het zorgt voor vertrouwen richting clubs: blijkbaar heeft het ministerie voldoende vertrouwen in ons idee en bedrijf om er geld aan te geven. Dat heeft ons veel opgeleverd.’

De ideeën zijn nog lang niet op. Livestreaming, een playbackfunctie op de bank via iPad, beter geluid. Het komt er allemaal nog aan. ‘En veel clubs vragen of we het systeem kunnen combineren met een beveiligingssysteem. Als die camera’s er toch hangen, is het aardig als ze ’s nachts voor de veiligheid kunnen worden ingezet. Dat is ook iets waar we ons op dit moment in het verdiepen zijn.’

Lees ook:

Gerelateerd nieuws