Jantje Beton wil nieuwe generatie spelers inspireren om naar buiten te gaan
Diverse onderzoeken wijzen uit dat de nieuwe generaties kinderen - in tegenstelling tot de oudere generaties - steeds minder bewegen en buiten spelen. Het is een ontwikkeling die Jantje Beton al langere tijd nadrukkelijk volgt, en ‘Play2Move’ moet voor de stichting een poging zijn om deze negatieve trend te doorbreken met hun deelname aan de innovatiechallenge 'Buitenspelen in de openbare ruimte'.
‘Heulen met de vijand’ is een cryptische verwoording om het nieuwe initiatief van Jantje Beton te omschrijven. Technologie en games houden kinderen binnen de deuren, maar met Play2Move kiezen zij er nu juist voor om een digitale omgeving op te bouwen met als doel om kinderen meer naar buiten te krijgen. “We zijn al jaren intensief bezig om kinderen te stimuleren om meer buiten te spelen, ook zodat kinderen zich op jonge leeftijd motorisch goed ontwikkelen”, legt Dave Ensberg, directeur van Jantje Beton, uit. “Het stimuleren doen we onder meer via samenwerkingen met lokale organisaties, gemeenten en met landelijke campagnes zoals de ‘No Game Challenge’.”
Dit maal gooit Jantje Beton het over een andere boeg: “We weten dat er veel concurrentie is van aantrekkelijk binnenspeelgoed, maar we zien daar voor onszelf ook mogelijkheden”, vervolgt hij. “We bespraken al langer of we niet een combinatie konden maken van online en offline op het gebied van buitenspelen. Daarna volgde snel een gesprek met serious game ontwikkelaar iamprogrez en zagen wij de challenge ‘buitenspelen in de openbare ruimte’ van het ministerie van VWS voorbijkomen.”
Eigen buitenspeelstijl ontdekken
De afgelopen tijd deed Jantje Beton inspiratie op bij andere, vergelijkbare online initiatieven. Toch kan je volgens Ensberg niet spreken van een app of game, maar een digitale omgeving. Het idee is dat Jantje Beton in eerste instantie onderzoekt welk type buitenspelers de kinderen zijn, waarna ze challenges krijgen om buiten uit te voeren. “Als jouw speelstijlvoorkeuren duidelijk zijn op Play2Move, dan krijg je automatisch ook interessante challenges om uit te voeren. Met het voltooien van de challenge verdien je punten en kan je zien hoeveel je scoort ten opzichte van je vrienden. Maar elk persoon speelt op een andere manier: misschien speel je liever met veel anderen, of wil je juist alleen heel actief sporten.”
Voorbeelden van challenges zijn volgens Ensberg: bouw samen een boomhut, doe mee aan een voetbaltoernooitje in jouw wijk of speel straatbingo, al zijn deze voorbeelden voorlopig slechts ideeën. “We zijn momenteel nog veel aan het ontwikkelen; daarom is het ook een pilot, zodat we kunnen experimenteren”, vervolgt Ensberg. “De komende maanden hebben we meer ruimte om inzichten van kinderen en ouders te verzamelen voor Play2Move.” Sowieso gaat een pilot in Amsterdam van start, waar diverse jeugdorganisaties aan deelnemen. “Hopelijk zien we bij de kinderen bewustwording en inspiratie groeien om meer buiten te gaan spelen, dan zal de motivatie vanzelf komen. Als het buitenspeelseizoen komend voorjaar weer begint en de pilot succesvol is afgerond, hopen we alles rond te hebben om Play2Move grootschalig te presenteren.”
Op 25 september zijn de winnaars van de Innovatiechallenge 'Bewegen in de openbare ruimte' van het ministerie van VWS en Sportinnovator bekend gemaakt. Het gaat om vier (fysieke) oplossingen of concepten die sporten en bewegen in de openbare ruimte nog makkelijker, leuker en beter te maken. Specifiek voor de jongsten onder ons. Tijdens het VSG-jaarcongres in Emmen ontvingen zij hun certificaat uit handen van Martin Olde Weghuis van het Topteam Sport. Het Topteam Sport ondersteunt de
Innovatiechallenge vanuit het programma Sportinnovator. De winnaars Sportbedrijf Arnhem, Consulting Kids, Jantje Beton en Novasports kunnen nu aan de slag met hun innovaties. Zij ontvangen ieder € 40.000,- om hun pilot of prototype te realiseren en te testen.