Menu
Overzicht

Masterclass Temptations to Move voor gemeenten

Hoe maak je accommodaties innovatiever en uitnodigend om in te bewegen?

Redactie 24 maart 2020, 15:45

Stijn Steenbakkers (Topteam Sport) en Iris Nijland (Sportinnovator) bezochten afgelopen november tijdens een studiereis in Kopenhagen innovatieve projecten op het gebied van sportaccommodaties. De kennis die zij hebben opgedaan delen zij graag met Nederlandse gemeenten, daarom organiseerden Sportinnovator, SporteXperience en Verbindion Nieuwegein afgelopen 11 maart de Masterclass: Temptations to Move. Tijdens deze masterclass spraken onder andere Ola Mattson (The Danish Foundation for Culture and Sport Facilities) en Flemming Overgaard (Keingart). Zij namen de 40 deelnemers mee in hun visie over hoe je kan komen tot innovatieve accommodaties waarbij je meer mensen kunt verleiden om daar ook écht gebruik van te maken.

The Danish Foundation for Culture and Sport Facilities (LOA)
Over het LOA kwam Ola Mattson vertellen. Hij is mede-ontwikkelaar van consortia en adviseert over innovatieve bouwprojecten en fysieke voorzieningen. Het LOA is een onafhankelijke instelling, kennisleverancier en ontwikkelfonds onder supervisie van het Deense ministerie van cultuur.

Nieuwe sportaccommodaties worden volgens Mattson niet heel anders gebouwd dan vroeger. Hier wordt echter vergeten dat de behoefte wel sterk is veranderd. Zo bouwen we accommodaties nog steeds vaak volgens richtlijnen van wedstrijdsport, terwijl wedstrijden spelen voor een groot deel van de bevolking niet een motivatie is om te (gaan) sporten. Hij stelt dat veel meer groepen gebruik kunnen maken van de accommodaties als we bij het bedenken en bouwen van deze locaties ook de behoeften van deze groepen meenemen.

Een probleem om tot innovatieve projecten te komen is volgens Matsson de ‘project paradox’. Beslissingen moeten vroeg in het proces genomen worden (denk bijvoorbeeld aan een aanbesteding), terwijl je dan nog niet alle benodigde kennis hebt opgedaan. Zo kom je moeilijk tot innovaties. Om tot accommodaties te komen die beter aansluiten bij de wensen en behoeften, zou kennis veel eerder in het proces vergaard moeten worden en beslissingen worden uitgesteld.

How to make new people come, stay and engage in activity
Hoe zorg je dat men bij jouw accommodatie naar binnen gaat, binnen blijft en ook nog eens actief wordt? Dat is de vraag die Flemming Overgaard (Keingart) zichzelf bij het ontwerpen van een accommodatie stelt.

De organisatie Keingart gelooft sterk in design als middel voor maatschappelijke verandering. Er moet voor mensen een legitieme reden zijn om naar binnen te gaan bij de accommodatie. Overgaard vertelt dat het helpt als je van buiten bijvoorbeeld goed kan zien wat er binnen gebeurd. Hij benadrukt dat ook niet-sportactiviteiten, zoals bijvoorbeeld een bibliotheek mensen naar binnen kan halen. Om mensen te laten blijven zouden de sportactiviteiten (ook binnen) goed zichtbaar moeten zijn, door meer open ruimtes te maken. Sociale ruimtes zouden verbonden moeten staan met actieve ruimtes.

Overgaard geeft met zijn meer dan 20 jaar ervaring aan dat architecten vaak te maken hebben met de ‘need-solution paradox’. Dit betekent dat mensen niet weten wat ze willen, tenzij ze gezien hebben wat er kan. Architecten kunnen echter pas ontwerpen als de opdrachtgever weet wat hij wil. Om dit tegen te werken tekent en schrijft hij meerdere scenario’s uit. Hiermee richt Overgaard zich op het elimineren van tegenstrijdigheden die lijken te bestaan tussen gebruikers, architectuur en bouwers.

SporteXperience is al een volgende studiereis aan het plannen. Naar aanleiding van de masterclass hebben zich al 14 geinteresseerde gemeenten aangemeld. Benieuwd naar de plannen en wil je ze volgen? Dat kan hier.

Gerelateerd nieuws