Data-analyse. Het is niet meer weg te denken uit de (top)sport. Om het analyseren makkelijker te maken, wordt er steeds vaker Artificial Intelligence (AI) ingezet. Metrica Sports is met zijn AI-analysetools wereldwijd een grote speler. Sinds een paar jaar focust het bedrijf niet alleen op topteams, maar juist ook op amateurs. Met het Sports Tech to the US programma wil het bedrijf bovendien de activiteiten in de VS uitbreiden.
De Spanjaard Rubén Saavedra Pascual is CEO en een van de oprichters van Metrica Sports. Tijdens zijn PhD in neuroscience in Amsterdam ontmoette hij de Argentijnen Bruno Dagnino en Enzo Angilletta. De drie mannen raakten bevriend én bundelden op zakelijk niveau hun krachten. Waar Saavedra en Dagnino bedreven waren in data-analyse had Angiletta een videoproductiebedrijf. Hun Spaanstalige achtergrond en liefde voor voetbal bond hen. Het leidde tot de oprichting van Metrica Sports.
Dezelfde analysetools als professionals.
Saavedra: ‘Wat we aanbieden, zijn analysetools voor sportwedstrijden op ieder niveau. Van de afstand die spelers afleggen tot het soort passes en van het aantal schoten op doel tot het aantal cirkelpenetraties: ons systeem brengt alles in kaart, inclusief visualisaties. Sinds onze oprichting hebben we gewerkt met een aantal van de grootste profclubs ter wereld , inclusief de gehele MLS, de Amerikaanse hoogste voetbalcompetitie. Wij waren het eerste bedrijf dat de mogelijkheid bood om bestaande data te koppelen aan ons systeem om er analyses op los te laten. Dat was de reden voor een aantal topclubs om voor onze tools te kiezen. Inmiddels zijn we een zeer bekende naam in de profvoetbalwereld en hebben we meer dan 800 klanten in 72 landen.’
Metrica Sports richt zich sinds een aantal jaar ook op de consumentenmarkt. Kortom: iedere coach, ouder of andere geïnteresseerde kan de tools van het bedrijf inzetten. Meer dan je eigen telefoon heb je niet nodig om de data-analyses uit te voeren.
Saavedra: ‘We bieden video- en data-analysepakketten aan op meerdere niveaus. Die verschillen in mogelijkheden en prijs. Kies je voor de gratis software, dan vraagt dat meer handmatig werk. Denk aan een paar uur per wedstrijd. Beschik je over meer budget, dan heb je met de meest geavanceerde versie na een paar seconden een hele playlist en visualisaties van een wedstrijd tot je beschikking.’
Kansen in de VS, ook buiten het voetbal
Alhoewel Metrica Sports al volop actief is in de Amerika is het bedrijf toch uitgeroepen als een van de vijf deelnemers aan het Sports Tech Brigde to the US-programma (STIB-US). ‘We zien enorme kansen in de VS. Op dit moment hebben we er al zo’n zestig tot zeventig klanten, variërend van profvoetbalclubs en universiteiten tot amateurcoaches. Zeker nu Messi bij Inter Miami speelt en het WK voetbal in 2026 daar plaatsvindt, is voetbal booming in de States. Ondanks dat we volop mogelijkheden zien, hebben we nog geen strategie om de Amerikaanse markt te veroveren. Ook iemand die zich bezighoudt met sales en marketing specifiek voor de VS hadden we tot voor kort niet. Daar komt dankzij STIB-US verandering in.’
‘Daarnaast’, vervolgt Saavedra, ‘zijn onze tools sinds een halfjaar ook voor andere sporten te gebruiken. Basketbal, ijshockey, American football, veldhockey en noem maar op. Dat geldt nog niet voor de meest uitgebreide variant, maar wel voor de simpelere varianten. Zeker in Amerika hebben we daarom een wereld te winnen.’
Bob Heere, hoogleraar Sport Management aan de University of North Texas en jurylid bij het selecteren van de STIB-US-deelnemers: ‘Het meten van data door AI is niet nieuw, maar het grote voordeel van Metrica Sports is dat het hardware-onafhankelijk is. Je kan gewoon met je eigen telefoon een wedstrijd filmen en er daarna snel en makkelijk analyses mee doen. Metrica Sports laat nu al zien het goed te doen in de VS. Niet alleen wat betreft voetbal, maar ook voor andere sporten in Amerika zien we daarom volop potentie voor Metrica Sports.’
Ook Saavedra is vol vertrouwen. ‘Tot nu toe kwamen onze klanten gewoon naar ons toe. We hebben een relatief klein team van nu tien medewerkers, maar zijn groeiende en vooral in Amerika van plan om ons ter plekke met sales en marketing bezig te houden. Ons doel is om over een paar jaar leading te zijn in de consumentenmarkt. Ik denk dat het in ons voordeel is dat we de eerste zijn die ons op het amateurniveau richten. Daar willen we de komende jaren van profiteren.’
Meer informatie
Kijk voor meer informatie op: https://metrica-sports.com/