Je zoeft over het asfalt, je benen lijken als vanzelf te trappen en de kilometers vliegen voorbij. En dan ineens kan je niets meer: je benen voelen plotseling als lood en ook al duw je nog zo hard tegen de pedalen aan, je komt nauwelijks meer vooruit. Een hongerklop is menig wielrenner weleens overkomen. Om te zorgen dat dit je nooit meer overkomt, ontwikkelde EatMyRide een app voor zowel profs als amateurrenners. ‘Optimaal presteren en herstellen, daar draait het om.’
Joram Kolf is oprichter van EatMyRide. ‘Wij helpen wielrenners met hun voedingskeuzes zodat ze zo goed mogelijk presteren en herstellen. Door vragen te stellen als hoe ver en lang ga je fietsen, op welk moment van de dag en met welke snelheid, geeft de app aan wat je daartoe ervoor, onderweg en erna het beste kan eten en hoe laat. De app staat in verbinding met een smartwatch en een fietscomputer. Terwijl je fietst, zie je op het scherm staan als het aan te bevelen is om iets te eten en zie je real-time je koolhydraatinname en verbranding. Zo is de tank altijd voldoende gevuld.’
‘Als je fietst, fluctueert het tempo nogal eens, zeker in een heuvel- of bergachtig gebied. Dit heeft impact op je hartslag of vermogen, snelheid, de weerstand en dus op je energieverbruik. Ook weersomstandigheden zijn van invloed, denk alleen al aan de wind. Al deze factoren neemt de app mee.’
Ingenieus algoritme
Het concept van EatMyRide klinkt in de basis eenvoudig, maar er zit een ingenieus algoritme achter. Kolf: ‘Als je fietst, fluctueert het tempo nogal eens, zeker in een heuvel- of bergachtig gebied. Dit heeft impact op je hartslag of vermogen, snelheid, de weerstand en dus op je energieverbruik. Ook weersomstandigheden zijn van invloed, denk alleen al aan de wind. Al deze factoren neemt de app mee. Je kan zelf invoeren hoeveel kilometers je gaat fietsen in hoeveel tijd en met welk aantal hoogtemeters. Ook is het mogelijk om de route aan te geven waarna de app zelf berekent wat de impact van hoogteverschillen en dergelijke zijn.’
De complexiteit zit hem ook in het feit dat geen persoon hetzelfde is. Kolf: ‘Bij een auto weet je precies wanneer de tank leeg is. Bij mensen wisselt dat. De een krijgt een hongerklop als de koolhydraatvoorraad bijna op is, de ander als de hoeveelheid glycogeen een stuk hoger ligt. Ook je conditie, gewicht en sekse spelen en nemen we mee.’
‘We putten uit de kennis van Team Sunweb, Wielervereniging CS030, Plat4Mation, Wageningen University & Research en nog een aantal partners. Deze publiek-private-samenwerking heeft een absolute meerwaarde.’
25.000 gebruikers
Na de lancering medio 2020 is EatMyRide inmiddels bij zo’n 25.000 renners in gebruik. Kolf: ‘Dat zijn fietsers uit de hele wereld. Onder hen zijn meer dan honderd profs, die zeker bij grote koersen als de Tour de France profiteren van de app. Maar ook amateurs zijn steeds meer datagedreven en willen het beste uit hun prestaties halen. De profrenners dwingen ons in positieve zin om alleen de hoogste kwaliteit te leveren, terwijl zij de amateurrenners inspireren. Bovendien hebben we met Tom Dumoulin, Thijs Zonnveld en Wilco Kelderman ambassadeurs in huis die ook de massa aanspreekt.’
Dankzij een subsidie van Sportinnovator heeft EatMyRide zich dus flink doorontwikkeld. Kolf: ‘Dat komt niet alleen door subsidie, maar ook door de samenwerking in het consortium. We putten uit de kennis van Team Sunweb, Wielervereniging CS030, Plat4Mation, Wageningen University & Research en nog een aantal partners. Deze publiek-private-samenwerking heeft een absolute meerwaarde.’
Om de app blijvend up to date te houden, werkt EatMyRide samen met twee universiteiten: die van Wageningen en Twente. ‘Wageningen richt zich vooral op fysiologie en voeding’, licht Kolf toe. ‘Zij meten de impact van voeding op het metabolisme. Die data is een nuttige aanvulling voor onze app. Daarnaast hebben we een continue samenwerking met de Universiteit Twente. Zij onderzoeken user interaction design, dus hoe gebruikers willen dat een app werkt. Dat is voor ons natuurlijk van groot belang om te weten, zeker omdat de app gebaseerd is op algoritmes die we zo goed mogelijk voor onze gebruikers willen vertalen.’
Op den duur streeft Kolf met EatMyRide om ook triatleten te bedienen. ‘Ook zij leveren vaak langdurige sportprestaties én zijn graag bezig met data en vermogensmetingen. Sinds kort is het mogelijk om meerdere sportactiviteiten per dag te meten met de app, bijvoorbeeld als je verschillende trainingen op een dag doet. Dat kon daarvóór niet. De volgende stap is ook andere sporten, zoals hardlopen als activiteit toe te voegen. Technisch vergt dat nogal wat, bijvoorbeeld omdat de koppelingen met activiteitstrackers nogal omslachtig waren. Als ze ervoor moeten betalen, eisen gebruikers terecht veel gemak, dus van het maken van snelle koppelingen hebben we de afgelopen tijd werk gemaakt. Uiteraard hangt er een prijskaartje aan het realiseren van deze technische oplossingen. Gelukkig lukt het ons niettemin om stappen te blijven zetten, zodat hopelijk steeds meer sporters van onze app profiteren.’
Meer informatie
Kijk hier voor meer informatie over EatMyRide. Eerder verscheen dit artikel: EatMyRide blijft groeien en maakt mooie plannen voor de toekomst - SportInnovator.
Als profwielrenner was Belle de Gast een van de eerste gebruikers van EatMyRide. ‘Bij fietsen zijn elementen als wattage, duur en afstand uitstekend meetbaar. Voeding daarentegen was lang een ongrijpbaar en gecompliceerd aspect, terwijl het naar mijn mening van grote invloed is op de prestaties als sporter. De app is daarom een superhandig hulpmiddel om te zien wat ik wanneer moet eten. Ik merk dat niet alleen mijn prestaties in trainingen en wedstrijden zijn verbeterd, maar ook dat ik mij in het algemeen gezonder en fitter voel.’
Volgens De Gast valt er voor EatMyRide nog een wereld te winnen: ‘Voor profs en fanatieke recreanten is het al een ideale tool, maar ik denk dat in de toekomst ook anderen profijt van de app kunnen hebben. In feite is EatMyRide erop gericht om je eetpatroon te optimaliseren. Dat is voor sporters van waarde, maar evenzeer voor de rest van de maatschappij.’