In 2016 won Picoo de Nationale Sportinnovator Prijs voor hun idee voor innovatief en interactief speelgoed. Begin december staat de lancering van de eerste Picoo-koffer, met daarin twaalf handhelds, gepland.
Picoo combineert interactieve technologie met traditionele buitenspelletjes, zoals tikkertje en verstoppertje. Ontwikkelaar Iris Soute denkt met haar innovatie bewegen en buitenspelen te stimuleren, dánkzij de aantrekkingskracht van technologie. ‘Het is schrikbarend hoe weinig wij mensen, maar ook kinderen tegenwoordig bewegen. Op school, maar ook thuis zitten we te veel stil. Vaak wordt de technologie aangewezen als boosdoener: kids zitten liever achter een iPad. Wij wilden technologie daarom juist gebruiken om kinderen naar buiten te krijgen en ze te laten bewegen.’
Spionnenjacht
Een interactief speelplatform, noemen de makers hun Picoo. De ontwikkeling richt zich met name op kinderen met basisschoolleeftijd. ‘Het zijn kleine handhelds waar oneindig veel spelletjes mee gespeeld kunnen worden. Dankzij een spelkaart met uitleg kan een bepaald spel aangezet worden. Bijvoorbeeld Spionnenjacht. De Picoo deelt de groep kinderen in twee groepen: rood en blauw of misschien wel de boeven en de politie. Eén iemand voelt zijn Picoo discreet trillen en weet dan: ik ben de spion. De spion moet uit handen zien te blijven van de andere groep door niet getikt te worden. De partij die aan het einde van het spel, zo’n drie minuten later, de spion in zijn groep heeft, wint.’
Begin december verwacht Picoo de eerste sets te kunnen leveren aan de B2B-markt. ‘Scholen, indoorspeeltuinen, BSO’s’, somt Soute op. ‘Plekken waar kinderen meer in beweging moeten en kunnen komen. Binnen of buiten maakt niet uit. Picoo werkt zonder wifi of gps. En zonder schermen.’
Leren samen spelen
Uit testen blijkt dat de extra dimensie in de spelletjes aanzet tot meer bewegen. Bovendien stimuleren de verschillende spellen kinderen ook om meer samen te spelen. Hiermee leren ze waardevolle sociale skills als omgaan met regels, onderhandelen en collaboreren.
Een ander bijkomend voordeel van Picoo is dat adaptive play mogelijk is. Zo kunnen andere regels ingesteld worden voor bijvoorbeeld oudere of sterkere kinderen. Op die manier kan makkelijker met allerlei kinderen samen worden gespeeld. Ook kan afhankelijk van de grootte van de groep gekozen worden om de kinderen over drie in plaats van twee partijen te verdelen. ‘En we blijven steeds nieuwe spellen ontwikkelen, zodat er genoeg te ontdekken blijft. Die komen beschikbaar via een app.’