Menu
Overzicht

TU Delft en Gazelle presenteren prototype slimme fiets om valpartijen te voorkomen

Het klonk in 2016 als een mooi verhaal: een slimme fiets met een motortje in het stuur dat moet voorkomen dat een fietser tegen de grond gaat. Daan Bregman, coördinator TU Delft Sports Enineering Institute gaf destijds aan dat het binnen drie tot vijf jaar zo ver kon zijn. En zo geschiedde, het prototype van de slimme fiets is klaar en kan nu worden getest.

Redactie 12 april 2019, 09:30

De fiets werkt met een slimme motor in de stuurkolom die het sturen ondersteunt op het moment dat de fietser dreigt te vallen. De TU Delft ontwikkelde een een wiskundigmodel dat voorspelt wanneer een fiets dreigt om te vallen. Het systeem werkt al vanaf 4 km/h.

Volgens onderzoeker Arend Schwab van de TU Delft is de slimme fiets vooral bedoeld voor senioren. “Dit is het eerste systeem ter wereld dat de fiets zelfstandig overeind houdt en is te vergelijken met lane-assist, het systeem dat auto’s tussen de lijnen van de weg houdt”, zegt Schwab.

Valpartij voorspellen
Het eerste prototype kan nu worden getest. Schwab: “We verwachten dat over enkele jaren dit systeem een standaard optie is op de fiets. Zo wordt de fiets, voornamelijk voor ouderen, echt veilig.”

Nationale Sportinnovator Prijs
Het idee voor de slimme fiets, die nog geen eigen naam heeft, werd in 2016 gepitcht door de TU Delft en fietsfabrikant Gazelle. Destijds werd het idee bekroond met de Nationale Sportinnovator Prijs. “Dat was een heel belangrijke duw in de rug voor ons”, zegt Schwab. “Inmiddels hebben we van NWO (Perspectief programma Citius, Altius, Sanius) subsidie gekregen voor vier jaar om het systeem verder te verbeteren.”

Gerelateerd nieuws