Menu
Overzicht

Sportbedrijf Arnhem gaat beweging in openbare ruimte triggeren met ‘beweegaanleidingen’

Sportbedrijf Arnhem gaat beweging in openbare ruimte triggeren met ‘beweegaanleidingen’

Kleine aanleidingen om te bewegen om onderbewust te werken aan de motorische ontwikkeling in de openbare ruimte, daar streeft Sportbedrijf Arnhem naar met hun nieuwe innovatie. Zij sloegen de handen ineen met het bedrijf Nijha en gedragsveranderaar Renske Bongers voor de Innovatiechallenge 'Bewegen in de openbare ruimte', om met ‘de fun van bewegen dichtbij huis’ in de toekomst ‘beweegaanleidingen’ voor jonge kinderen te plaatsen in heel Nederland.

Redactie 21 oktober 2019, 14:47

Het Innovate Festival in Arnhem van vorig jaar was de broedplaats voor een nieuwe innovatie op het gebied van buitenspelen in de openbare ruimte. Sportbedrijf Arnhem organiseerde in samenwerking met diverse onderwijsinstellingen een hackathon, een evenement waarbij personen uit diverse vakgebieden in 36 uur toewerken naar een oplossing over een bepaald thema. Toevallig was dit thema ‘bewegen in de openbare ruimte’, waarbij het basisidee van ‘De fun van bewegen dichtbij huis’ de tweede plek behaalde tijdens de hackathon, door het team van Nijha. “Meteen was duidelijk dat we het idee met de bedenker verder wilden ontwikkelen”, vertelt Tim van Eck van Sportbedrijf Arnhem. “Daarna heeft het idee even op de plank geleden, maar met de financiering van Sportinnovator kunnen we gaan denken aan een volledige realisatie.”

Uit het idee van Nijha - een bedrijf gespecialiseerd in het ontwikkelen van spelonderdelen - is uiteindelijk het gouden ei gevonden: kleine speelobjecten voor 2- tot 4-jarigen, die onderweg naar bijvoorbeeld school of de supermarkt worden geplaatst. “Denk daarbij aan een soort handvat aan de muur of een lantaarnpaal”, legt Renske Bongers uit. “Ouders hebben op die leeftijd nog veel invloed op hoeveel een kind buitenspeelt, maar zij hebben soms de moeite tijd te vinden om met hun kind buiten iets te doen. Dan gaan ze als oplossing bijvoorbeeld samen wandelen naar de supermarkt. Op die route zien we de mogelijkheid om ‘beweegaanleidingen’ te plaatsen, zodat jonge kinderen onbewust werken aan hun motorische ontwikkeling. Eigenlijk creëer je een soort grote openbare speeltuin.”

Pilot in Arnhem

Na de krachtenbundeling van de drie partijen begint de testfase, waarbij zowel ouders als kinderen betrokken worden in het gehele proces. “We gaan onder meer interviews doen met ouders zodat we meer observaties hebben over wat voor gedrag kinderen vertonen, wat ze precies doen tijdens de wandeling. Op die manier hebben we beter in beeld waar de vraag precies ligt”, voegt Van Eck toe. Bongers: “Uiteindelijk is ook het streven dat de objecten verwisselbaar zijn, zodat kinderen geprikkeld blijven worden om de objecten te gebruiken. Eerst moeten we uitzoeken wat precies het beste werkt, maar met Nijha hebben we sowieso een goede producent in onze gelederen.”

In het voorjaar van 2020 zal de eerste pilot in Arnhem plaatsvinden, al is nog de vraag hoe groot de pilot zal zijn. Van Eck: “Na de pilot hebben we een beter idee van wat precies nodig is voor de huidige realisatie en kijken we verder naar mogelijkheden om uit te breiden. Zo willen we in de toekomst ook sensoren plaatsen in de objecten, zodat we beter kunnen meten of de juiste vaardigheden worden aangeleerd. Maar het onderzoek in de komende maanden bepaalt wat de eerste versie van ons product wordt."

Over de Innovatiechallenge

Op 25 september zijn de winnaars van de Innovatiechallenge 'Bewegen in de openbare ruimte' van het ministerie van VWS en Sportinnovator bekend gemaakt. Het gaat om vier (fysieke) oplossingen of concepten die sporten en bewegen in de openbare ruimte nog makkelijker, leuker en beter te maken. Specifiek voor de jongsten onder ons. Tijdens het VSG-jaarcongres in Emmen ontvingen zij hun certificaat uit handen van Martin Olde Weghuis van het Topteam Sport. Het Topteam Sport ondersteunt de
Innovatiechallenge vanuit het programma Sportinnovator. De winnaars Sportbedrijf Arnhem, Consulting Kids, Jantje Beton en Novasports kunnen nu aan de slag met hun innovaties. Zij ontvangen ieder € 40.000,- om hun pilot of prototype te realiseren en te testen.

Gerelateerd nieuws