Een inkijkje krijgen achter de schermen bij het Nederlands elftal. Geen gedoe met kaartjes printen. In een oogopslag weten waar je kan parkeren. Gerichte tips krijgen over andere evenementen. Tot voor kort kreeg je dit soort informatie na het kopen van een ticket voor een evenement bijna altijd per mail. Close bedacht een efficiëntere en effectievere manier om bezoekers te informeren én ze op meerdere fronten te enthousiasmeren. Als kersverse winnaar van de Sportinnovator-challenge Topsportevents wil Close nu een nieuwe stap zetten.
Continue prikkeling
Close ontstond vijf jaar geleden. Mede-oprichter Kiliaan Toorenaar: ‘Ik was een fervent bezoeker van evenementen. De lange mails of PDF’s met bezoekersinformatie vond ik te log om goed te lezen. In diezelfde tijd zag ik hoe KLM passagiers een app liet downloaden waarin je alles over je vlucht kon vinden. Dat inspireerde mij om ook zoiets voor evenementen te ontwikkelen.’
Het idee van de app is eenvoudig. Een kaartje koop je bij een online ticketshop. Je ontvangt daarna een link naar de Close-app. Daarin vind je alles over het evenement dat je bezoekt: van kaartje en routebeschrijving tot zitplaats. ‘Daarnaast kan de organisator contactmomenten met de bezoeker creëren’, ligt Toorenaar toe. ‘Door frequent een bericht te sturen, wordt deze steeds geprikkeld om weer in de app te kijken. Denk aan een filmpje van bondscoach Louis van Gaal of beelden van een training, maar ook een herinnering om een parkeerkaart te kopen of je legitimatiebewijs mee te nemen.’
Groeispurt
Close groeit in rap tempo. Zelfs in de afgelopen jaren, waarin door Covid nauwelijks evenementen plaatsvonden, zette het bedrijf van Toorenaar en zijn partners voeten aan de grond van de branche. ‘We werkten mee aan fieldlab-evenementen. Bezoekers waren verplicht de app te downloaden. Bijna honderd procent deed dat ook. Het was voor ons het bewijs dat het idee werkt. Zelfs degenen die de kaartjes zelf niet gekocht hadden, maar een uitnodiging voor de app via bekenden ontvingen, gebruikten de app massaal. En waar je bij het uitsturen van een e-mail met bijvoorbeeld een vragenlijst blij mag zijn met tien procent dat reageert, halen we met Close een percentage van veertig tot zestig procent.’
Inmiddels werkt Close voor sportbonden als de Wandel- en de Rugbybond, maar ook in de musical- en theaterindustrie en op festivals. Met het winnen van de challenge Topsportevents komt daar als het aan Toorenaar ligt nog iets bij. ‘Close is tot nu toe een app waarmee je een bezoeker de ultieme klantreis kan bezorgen. Door de filmpjes en meldingen die je via de app krijgt, heb je het gevoel dichtbij het vuur te zitten. Een volgende stap is dat we bezoekers van een bepaald evenement prikkelen om naar een ander event te gaan. Niet alleen naar het WK hockey, maar misschien ook naar het EK rugby bijvoorbeeld. Bovendien hopen we mensen te inspireren om zelf te gaan sporten.’
Tijd, liefde en aandacht
Via Sportinnovator is Close nu geïntroduceerd bij NOC*NSF en een groot aantal sportbonden. Toorenaar: ‘Het is uitdrukkelijk onze wens om naast de grote sportbonden ook de kleinere te bereiken. Juist zij kunnen volgens ons baat hebben bij een samenwerking via de app. De krachten bundelen: dat is wat we willen bereiken. Niet gefragmenteerd bezig zijn als individuele organisaties, maar elkaar versterken door naar elkaars evenementen te verwijzen. Daar is tijd, liefde en aandacht voor nodig, maar als de sportbonden er handigheid in hebben, gaat het vliegen. Daar ben ik van overtuigd.’
Achter de schermen is Close inmiddels bezig met het technisch mogelijk maken van de gewenste functionaliteiten. ‘Verder proberen we de sportbonden bekend te maken met Close. Uiteindelijk zit bij hen de meeste kennis en expertise over hun sport en doelgroep. Zij weten dus ook het beste aan welke content er behoefte is. We hopen ze met de voorbeelden van andere sportbonden een zetje te geven, maar uiteraard is iedere sport uniek.’
Ook in de para(top)sport groeit de bekendheid met Close. Toorenaar: ‘We werken toe naar EPC 2023, een bundeling van EK’s in de parasport. Bezoekers maken daar van Close gebruik. Verder kijken we al over de landsgrenzen om onze app ook in het buitenland te introduceren. Ons ultieme doel is om de kracht van samenwerking via Close wereldwijd in te zetten. Met het winnen van de Sportinnovator-challenge zijn we weer een stap dichterbij.’
Meer informatie
Kijk voor meer informatie over Close op https://business.thecloseapp.c....