Menu

Sportinnovatief ondernemen volgens Geert Ruigrok

Innovatie kan niet zonder creativiteit, wetenschap en ondernemingszin. Wat zijn de kansen voor het bedrijfsleven als het gaat om sportinnovatie? In de rubriek 'Sportinnovatief ondernemen' geven ondernemers en andere betrokkenen uit het bedrijfsleven hun visie. In aflevering 2: Geert Ruigrok, directeur van Topsport Limburg.

Redactie 10 augustus 2017, 10:00

"Topsport Limburg heeft de afgelopen jaren een metamorfose ondergaan. Van een olympisch steunpunt voor de regio heeft het zich ontwikkeld tot de spil in het netwerk van Limburgse bedrijven, overheden, universiteiten en de sport. De missie is nog dezelfde gebleven als bij het begin: een omgeving creëren voor de jeugd om hun sportieve idealen te verwezenlijken. Daar hebben we partners als DSM, Engie, Seacon, Rabobank en Randstad bij bereid gevonden om ons in te ondersteunen."

Partijen met elkaar verbinden

"Overheden en zorginstellingen waren vanaf het begin ook al partner van Topsport Limburg, we zochten nog naar een manier om die partijen met elkaar te verbinden. Toen ik in 2009 bij het IOC-congres in Kopenhagen aanwezig was, kregen we daar een concreet idee voor. Daar sprak namelijk iemand over een sportecosysteem in Singapore. Daarmee hadden ze de Youth Olympic Games ook toegewezen gekregen. Dat ecosysteem was ontstaan vanuit het idee dat de Formule-1 daar elk jaar kwam, een paar dagen voor lawaai zorgde, en verder had niemand daar wat aan. Ze wilden dat duurzamer met een economische spin-off maken. Toen dacht ik: dat doen wij eigenlijk ook."

Limburgs sportecosysteem

"Zo ontstond het idee voor een Limburgs sportecosysteem, waarbij nadrukkelijk wordt gekeken hoe partners hun investeringen weer terug kunnen verdienen. Dat denken in een ecosysteem begon ook steeds meer te leven onder onze partners. Die dachten ook: als ik investeer moet mijn 'return on investment' er wel uit komen. Wij dachten bij innovatie de verkeerde kant op: we dachten vanuit de topsport om sporters te helpen. We dachten nooit terug naar het bedrijfsleven."

Investering terugverdienen

Dat terugverdienen van investeringen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ik weet nog dat bij een partneroverleg kanovaarster Eef Haazen aansloot. Zij probeerde zich op dat moment te kwalificeren voor de Olympische Spelen van 2012 in Londen. Gevraagd wat ze nodig had, antwoordde ze: 'een goede boot'. Ik keek naar DSM en die zeiden gelijk: 'dat moeten we kunnen maken en dan maken we er gelijk de beste boot van de wereld van'."

Sport als testomgeving

Later kwamen we erachter dat DSM aan de botenbouwer ook haar harsen verkoopt. Dus zo hadden ze geïnvesteerd en ook al iets terug verdiend. Ondernemers hebben de sport nodig om hun product te testen. Als ze daarvoor betalen dan investeren ze ook in de sporters. Het bedrijfsleven betaalt op die manier voor de sport als testomgeving."

Mkb bij sport betrekken

"DSM is al partner van ons sinds 2000. Altijd roepen ze: what's in it for me? Dat heeft elke partij. We zijn continu op zoek om elkaar te versterken. Juist die mkb'ers die wij er bij betrokken hebben kunnen leren van de groten als DSM. Wij kunnen ze in contact brengen met sport en innovaties versterken. We kunnen zorgen dat er resultaat behaald wordt. Als we daar niet voor zorgen dan haken ze af en valt het ecosysteem uit elkaar."

In de volgende aflevering van Sportinnovatie ondernemen: Léon Klinkers van Brightlands Innovation Factory.

Meer info:

Sport Innovation Centre Limburg

Foto: Wouter Roosenboom

Gerelateerd nieuws