‘Startende sporters haken vaak snel af, wij willen ze in beweging hoúden’

Jochem Tolsma en Hidde Bekhuis (Radboud Universiteit Nijmegen) zijn één van de vijf winnaars van de Nationale Sportinnovator Prijs 2018 met het idee Altijd Blijven Sporten. ‘We weten dat veel mensen die starten met sporten ook snel weer afhaken. Het beleid is er nu vaak op gericht om mensen aan het bewegen te krijgen. Wij willen ze juist in beweging hoúden, met behulp van hun online sociale netwerk.’

Redactie 17 december 2018, 10:00

Het sociale netwerk van (startende) sporters bevat een motiverende kracht die nu nog onbenut blijft, is de theorie van Tolsma. Het sociale netwerk kan steun bieden en je kan je (sportprestaties) vergelijken met mensen in je netwerk. Daarom krijgt het sociale netwerk een centrale rol in de uitwerking van het idee Altijd Blijven Sporten. Tolsma gaat zijn onderzoek in drie stappen doen: een analyse van sportapp Strava en dan vooral de functie van het sociale netwerk daarin, een experimenteel onderzoek bij de Zevenheuvelenloop in Nijmegen, en vervolgens onderzoeken hoe de opgedane kennis vertaald kan worden naar de praktijk via een Strava add-on .

‘Op Strava kun je naast je hardloopprestaties delen ook mensen volgen, kudo’s geven en comments achterlaten en je voortgang vergelijken met anderen. Een schat aan data die we eerst gaan delven en daarna analyseren om te kijken op welke manieren het sociale netwerk effect heeft op de motivatie. Gaat iemand die veel ‘kudo’s’ krijgt vaker rennen? Haak je juist sneller af als je ziet dat anderen in je netwerk veel meer of minder vooruitgang boeken? Dat willen we uitzoeken.’

We willen in kaart brengen wat werkt qua motiveren en voor wie

Daarnaast staat er een experiment op stapel rondom de Zevenheuvelenloop. Twintig procent van de inschrijvingen verschijnt daar niet aan de start. ‘Slecht weer is bijvoorbeeld een factor die meespeelt. Maar wat zijn de andere factoren? En zijn die te beïnvloeden?’ Om daar achter te komen gaat het team van Tolsma mensen volgen van hun aanmelding tot het moment dat ze daadwerkelijk (of dus niet) aan de start verschijnen. ‘En we kijken of we in die periode interventies kunnen doen die helpen, vanuit dat sociale netwerk. Dat iemand uit je netwerk vraagt of je al lekker bezig bent met trainen, bijvoorbeeld.’

Uit het data-onderzoek met gegevens van Strava en het experimentele onderzoek bij de Zevenheuvelenloop denkt Tolsma genoeg te kunnen halen om te weten wat werkt qua socialenetwerkmotivaties. ‘Die informatie willen we beschikbaar stellen. Voor coaches en trainers, maar bijvoorbeeld ook voor de gemeenten en buurtsportcoaches. We willen in kaart brengen wat werkt qua motiveren en voor wie.’

Motiveren is meer dan aansporen om te sporten

Dat laatste is een belangrijk, maar ook ingewikkeld punt. Tolsma: ‘Wat de één prettig vindt, bijvoorbeeld een reminder om te trainen, vindt de ander irritant. Dan is het juíst een reden om af te haken.’ Motiveren is daarnaast ook meer dan alleen aansporen om te gaan sporten. Het kan juist ook andersom zijn.

‘Wat we veel zien is dat mensen ongetraind veel te snel starten. Te hard van stapel lopen en dan geblesseerd raken en vervolgens afhaken. Dat kun je ook zien in Strava. Een idee is dan bijvoorbeeld om in te stellen dat als iemand te snel trainingsvolume en –frequentie opvoert, hij een notificatie krijgt dat het verstandiger is iets rustiger aan te doen. En werkt het dan beter als de sportapp dat zegt, of als iemand uit zijn eigen netwerk dat zegt?’

Tolsma is inmiddels al bezig om de big data uit Strava te analyseren. ‘De Zevenheuvelenloop staat gepland in november 2019. In december voeren we de na-meting uit. Dan hebben we alle informatie bijeen en gaan we het in een bepaalde vorm gieten. In eerste instantie mikken we op een Strava add-on, maar afhankelijk van de feedbacksessies met (buurtsport)coaches en evenementorganisatoren kan het ook een losse app worden. De wensen van de gebruiker zijn hier leidend.’

Gerelateerd nieuws