Menu
Overzicht

'Technologie is als een soort doping voor de sport'

Deze week vindt weer de jaarlijkse Dutch Technology Week plaats, waarbij bezoekers in het hele land kennis kunnen maken met de groeiende technologische sector. Ook in de sport laat technologie stap voor stap zijn sporen achter. Een goede ontwikkeling volgens Arno Hermans van Sport Experience, maar hij pleit voor meer internationalisering en cross-overs met het maatschappelijke leven.

Redactie 22 mei 2019, 09:49

“De Dutch Technology Week is een mooie gelegenheid voor Nederland om de vooraanstaande positie op het gebied van innovatie te laten zien”, stelt Hermans. Zijn bedrijf ‘Sport Experience’ houdt veranderingen in de sport en het innovatielandschap goed in de gaten en ziet dat technologie steeds meer wordt omarmd in de (top)sport. “Topatleten gaan voor goud, daar doen ze alles voor. Eigenlijk kan je technologie zien als een soort legale doping: het inzetten van technologie biedt je in eerste instantie een voorsprong op je concurrenten.“ Dit oneerlijke voordeel zorgt dat sporters hun grenzen verleggen en dat willen de toeschouwers meemaken, aldus Hermans.

“Over de hele wereld steken steeds meer start-ups de kop op”, vervolgt hij. “Nike ontwikkelde met 3D-printing spikes voor hun atleten, waardoor ze meer snelheid behouden in de bochten van de atletiekbaan. De laptop-trainers zijn steeds nadrukkelijker aanwezig in het voetbal, die op basis van data tot nieuwe inzichten komen. De Dutch Technology Week is een mooi podium om onze innovatiekracht te laten zien aan het brede publiek.”

Cross-overs in het maatschappelijke veld
“Sport is per definitie internationaal. Durf over je grenzen heen te denken”, pleit hij. “Je moet als start-up groter durven dromen dan Nederland. Anders word je door een buitenlandse concurrent uit je eigen markt verdreven.”

Hermans staat ook in contact met de Verenigde Staten: “Zij zoeken over de hele wereld naar innovaties ten faveure van hun Olympische atleten. Ondernemers tekenen een exclusief contract, krijgen de ruimte om alles te ontwikkelen en mogen pas na de eerstvolgende Olympische Spelen met hun product de markt op. Afhankelijk van de sportieve prestaties is dit een interessante marketingstrategie en de USA behoudt hun plek op de medaillespiegel.”


“Daarnaast zijn we bij Sport Experience van mening dat sport veel meer bij kan dragen aan maatschappelijke vraagstukken”, vervolgt Hermans. Bij Sportinnovator-centrum De Tongelreep werden destijds nieuwe ideeën uit de maritieme sector aangedragen. Hermans: “Door zwemmers met levende schepen te vergelijken, kan een innovatie uit de zwemsport ook een oplossing bieden voor de maritieme sector of andersom. De samenwerking trekt ondernemers aan, waarbij de sport een interessante markt is om de eerste tractie te krijgen.”

‘Breedtesport over twintig jaar verdwenen’
Innovaties in de sport bieden enorme kansen voor onder meer de sportbonden, aldus Hermans. “De vraag is in hoeverre de traditionele sporten zulke innovaties toelaten”, stelt hij. “Sportbonden moeten blijven innoveren en verrassen. In de topsport zijn genoeg doorgroeimogelijkheden, maar in de breedtesport lijkt het een ander verhaal: er zijn niet veel bonden die in de lift zitten qua ledenaantallen. Ik vraag me zeer af of we over twintig jaar überhaupt veel sporten. De nadruk ligt meer op gezondheid en bewegen in het algemeen. Daarbij is sport een middel om mensen in beweging te krijgen. We zijn ons steeds meer bewust dat we gezond moeten zijn en meer in beweging moeten komen.”

Voor de Nederlandse sportstechbedrijven zijn volgens Hermans internationalisatie en cross-overs cruciale pijlers om te groeien. “Laat de Dutch Technology Week uitgroeien tot een internationaal event waarbij mensen van over de hele wereld komen kijken waartoe we in staat zijn.”