De grootste esports-conferentie van Nederland vond vrijdag 18 oktober plaats in Ahoy, Rotterdam. Op EsportsX was er de mogelijkheid voor experts en kopstukken uit de esports-branche te laten zien hoe nieuwe manieren van interactie en connecties worden gecreëerd. De insteek was natuurlijk de sterk groeiende digitalisering van de huidige generaties.
Meer dan 500 professionals, bestuurders en beleidsmakers uit zowel Nederland als België hadden hun weg gevonden naar de evenementenhal in Rotterdam. Kennis en ervaring werd met elkaar uitgewisseld, voorafgegaan aan en afgewisseld met plenaire sessies in de grote hal. Peter Warman van Newzoo vertelde over onderzoekscijfers van de Nederlandse gaming, esports en streaming markt. Waar liggen de behoeftes en interesses van de Nederlandse gamer en hoe zal de totale industrie zich gaan ontwikkelen de aankomende jaren? Staan we aan de vooravond van het tippingpoint van esports & gaming?
Na de eerste plenaire sessie was er een mogelijkheid tot het bezoeken van kleinere bijeenkomsten. Daarin werd dieper ingegaan op zaken als bereik die door esports kan worden gegenereerd. Het populairder maken van een sport door middel van het promoten via een game. Het beste voorbeeld daarvan is de e-divisie, waarin dit jaar een prijzenpot is van een half miljoen euro.
'Sports en esports integreren'
Peter Sprenger, initiatiefnemer van de EsportsX conferentie: "Het grote verschil van deze editie ten opzichte van de edities hiervoor, is dat je ziet dat sport en esports echt met elkaar integreren. Twee jaar geleden ging het op deze conferentie uitsluitend over esports. Maar nu zijn er mensen van sportbonden, sportclubs en bedrijven. Er is echt een synergie ontstaan tussen sport en esports. Het mooiste voorbeeld vind ik zelf de Formule 1. Een sport die normaal niet zelf uit te oefenen is, kan via esports wel zo realistisch mogelijk worden uitgevoerd. Dat zorgt ervoor dat de fanship van dan F1 nóg groter wordt. Zo zie je esports en gewone sport elkaar echt versterken."
Het is groots. Het is intens!
"Het gaat echt niet meer om een paar jongens en meisjes die het leuk vinden om te gamen", vervolgt Sprenger zijn verhaal. "Het is echt een platform, ecosysteen, een community. Letterlijk door de gebruikers zelf gemaakt. Sponsors kijken niet meer of ze wel moeten instappen, ze zijn al vertegenwoordigd. Fans hebben bij esports steeds meer de zelfde beleving als bij gewone sport."
Doelstellingen kunnen worden behaald middels esports
Ook de van de Dutch Sports Innovation Award-finale bekende Exodus Burned was aanwezig op de conferentie. Sprenger: "Dit is wereldwijd echt een vooroplopend product. In een paar seconden stap je in een virtuele wereld en word je uitgedaagd om te gamen. Of je nou jong of oud bent, te weinig beweegt of juist nóg meer wil gaan bewegen. Maar ook voor de oudere doelgroep, hoe ga je die blijven prikkelen? Het zijn doelstellingen die je nu kunt verwezenlijken middels esports. Het komt allemaal overeen met wat je hier ziet. Een hele generatie gaat nu zien hoe de ecosportsbeweing zich gaat ontwikkelen. Daar zien we nu de contouren al van."