Als er een sport milieuvervuilend is, dan is het de motorsport. Als we daar niets aan veranderen, dan bestaat motorracen over tien jaar niet meer, dacht teammanager van Ten Kate Racing Kervin Bos een paar jaar geleden. Daarom lanceerde zijn team het project Motonext, bedoeld om een flinke vergroeningsslag te slaan in de motorsport. En met succes. ‘Het gebruiken van biobased materialen moeten straks vanzelfsprekend zijn.’
Ten Kate Racing doet al jarenlang mee op het wereldwijd hoogste niveau in de motorsport. Competitie en prestatie staan voorop bij dit profteam, maar achter de schermen voelden Bos en zijn collega’s dat het op duurzaamheidsvlak een andere weg moest inslaan.
Bos: ‘Mobiliteit staat maatschappelijk gezien steeds meer onder druk. We weten daarnaast dat polyester, carbon en olie de meest vervuilende elementen zijn binnen de motorsport. Ons idee was daarom simpel: we wilden die drie producten uitbannen.’
Na het winnen van de Sportinnovator-challenge Circulaire sportmaterialen had Ten Kate Racing ook de financiële slagkracht om daad bij het woord te voegen. Bos: ‘De subsidie hebben we volledig ingezet voor R&D. Van het onderzoeken van mogelijke alternatieven tot het vormgeven van mallen en van het doen van labtesten tot de ontwikkeling tot eindproducten.’
Biologische alternatieven
Het resultaat is dat er voor de drie componenten natuurlijke alternatieven op de markt zijn gebracht. Bos: ‘Polyester en carbon hebben we vervangen door biovlas: plantaardig geweven vezels. Die gebruiken we in de kuip, de kappen, van de motoren. Door ook biobased in plaats van ‘gewoon’ hars toe te voegen, is die kuip volledig biologisch.’
‘En,’ vervolgt Bos, ‘het meest baanbrekend is de 100% biologische olie die we in samenwerking met motoroliemerk Putoline hebben ontwikkeld. Die wordt gemaakt van houtsnippers, maïs en zuurstof, terwijl de prestaties en snelheid gelijk blijven. We zijn er heel trots op dat we deze olie in al onze motoren gebruiken. Half november 2023 hebben we de biobased olie gelanceerd in Milaan tijdens de grootste Europese beurs in de motorsport. Een mooie mijlpaal en hopelijk de start van een wereldwijde inzet.’
Waar de kuip van een motor doorgaans lang meegaat, geldt dan niet voor de olie. Bos: ‘Professionele teams vervangen die om de dag. Enorm milieubelastend natuurlijk. Daarom hebben we niet alleen de biologisch afbreekbare olie ontwikkeld, maar ook een filtermachine. Die zeeft de schadelijke stoffen uit de olie. Daardoor kan je die minimaal twee keer hergebruiken.’
Sparringpartner
Niet alleen op financieel vlak, maar ook wat strategie betreft viel Bos in de ontwikkelperiode meerdere keren terug op Sportinnovator. ‘Zij fungeerden op dat gebied als sparringpartner, bijvoorbeeld over hoe je bepaalde materialen circulair kan maken en hoe je winsten behaalt uit je innovatie. Het idee van de biologische hars, dat nodig is voor de hardheid, kwam ook van hen. Zonder de funding hadden we nooit gestaan waar we nu zijn en die strategische sessies vormden een waardevolle aanvulling.’
Vliegwiel
Bij Ten Kate Racing zijn de milieuvriendelijke keuzes inmiddels niet meer weg te denken. ‘Al was daar wel wat overredingskracht voor nodig’, lacht Bos. ‘Onze aandeelhouders stonden in eerste instantie niet te springen om aandacht te geven aan vergroening. Maar nu zijn ze helemaal om. We hopen ook een vliegwiel te zijn voor andere teams. Dat heeft tijd nodig, maar zij ontkomen er niet aan. Sponsoren vinden het steeds belangrijker dat we als sport iets doen aan innovatie en het milieu. Dus als ze intern de prikkel niet voelen, dan komt die wel van buitenaf.’
Buiten de motorsport vinden de innovaties van Motonext al hun weg. Bos: ‘Dat was ook ons doel en dat het zo snel gaat, is een bonus. Zo toonde een caravanbouwer interesse. Zij maken nu hun douchebakken van biovlas. En bouwonderneming Dura Vermeer wil dit materiaal verwerken in hun keukens. Zo slaat Motonext stap voor stap zijn vleugels uit.’
Dé standaard
Voor de toekomst heeft Bos de plannen deels klaarliggen. ‘We zetten ons in ieder geval in om de biologische alternatieven steeds meer in de sport én de maatschappij door te laten sijpelen. Dat vraagt om continue inzet en het voldoende geven van aandacht aan PR. Daarnaast streven we naar olie-inzamelpunten bij voornamelijk jeugdwedstrijden. De jeugd moet straks niet beter weten dan dat het gebruik van biobased materialen de standaard is in de sport.’
Meer informatie
Kijk hier voor meer informatie over het project Motonext.