Menu
Overzicht

Zes vragen aan On Your Marks en De Atletiekunie

Zomaar beginnen met hardlopen is vragen om pijntjes en blessures. Met de challenge Trainingsbewustzijn bij beginnende hardlopers wil Sportinnovator deze doelgroep goed op weg helpen als het gaat om trainen en omgaan met pijnklachten. Een van de winnaars is On Your Marks, dat in samenwerking met de Atletiekunie beginnende lopers in contact wil brengen met gecertificeerde trainers.

Redactie 03 oktober 2024, 15:11

Wat houdt jullie innovatie in?
Tom Buschman, Head of Development bij sportmarketingbureau On Your Marks: ‘Samen met de Atletiekunie waren we al bezig met het ontwikkelen van een basisproduct: een app waarbij lopers op basis van kunstmatige intelligentie zelfstandig aan de slag kunnen met een digitale trainer. In deze Running Coach app worden de 15.000 hoogwaardige artikelen van de Atletiekunie verwerkt. Stel je een vraag, dan krijg je antwoord uit deze enorme bron van betrouwbare hardloopkennis. Ook kan je een trainingsschema klaarzetten, gebaseerd op een doel. Vijf kilometer lopen in acht weken bijvoorbeeld.

Floor van den Nieuwenhoff, Product Manager bij de Atletiekunie: ‘De Running Coach app lanceren we eind 2024. Een mooi moment voor de Atletiekunie. We zien namelijk al enkele jaren dat de hardloopsport in de lift zit; meer Nederlanders starten met hardlopen én de marathon wordt steeds meer een 'bucketlist-dingetje'. Deze app gaat beginnende hardlopers helpen met het zetten van hun eerste stappen én met het bereiken van hun sportieve doelen. Dit op een verantwoorde manier. Zo kan de app een persoonlijk hardloopschema op maat produceren, bevat de app een activity tracker en worden runs vastgelegd in een logboek. Te allen tijde staat ook een digitale (AI) coach klaar voor hardloopvragen. 

Maar hoe ver de techniek in deze tijd ook is: het kan zich nog niet meten met de menselijke interpretatie van een gecertificeerde trainer. Het bij elkaar brengen van door de Atletiekunie gecertificeerde trainers en beginnende lopers is de extra stap die we met het winnen van deze challenge willen zetten. Om het de trainers eenvoudiger te maken om op grote schaal lopers te begeleiden, kunnen ze putten uit de suggesties die de AI voor ze doet. Vervolgens is hun eigen interpretatie daarvan leidend. Zo helpen we hopelijk nog meer beginnende lopers, trainend in groepen of individueel,  met sporten op een verantwoorde manier. We streven naar het intensief begeleiden van zo’n 30.000 beginnende lopers in 2027 met dit product.’

Waarom hebben jullie de Challenge Een goede start voor beginnende hardlopers gewonnen?
Buschman: ‘Het feit dat de Atletiekunie betrokken is, maakt ons project al geloofwaardig. Daarnaast heeft de Atletiekunie een groot netwerk aan gecertificeerde trainers die we kunnen inzetten. Ten derde heeft het idee een duidelijk innovatief karakter. Enerzijds door het platform, in de vorm van een app. Anderzijds omdat AI de trainers ondersteunt bij het begeleiden van de lopers.’

Hoe is het project tot stand gekomen?
Buschman: ‘Als sportmarketingbureau denken we veelvuldig na over innovatieve mogelijkheden binnen de sport. Daarnaast had ook de Atletiekunie behoefte aan een nieuwe insteek van haar beginnersproduct. In de afgelopen jaren was dit product gebaseerd op het fysiek samenkomen van lopers, maar die manier van trainen verloor aan populariteit. Wij werken al langer samen. Al brainstormend kwamen we op de Running Coach app uit als mogelijkheid, naast de fysieke beginnerscursussen die de clubs blijven aanbieden.’

Wat voor stappen hebben jullie doorlopen?
Van den Nieuwenhoff: ‘De app als basisproduct is ontwikkeld, mede met ondersteuning van Nationale Nederlanden. De inhoud hiervan is gebaseerd op onderzoek onder bijna 1.000 beginnende lopers. Met de extra stap, de koppeling tussen trainers en lopers, hebben we inhoudelijk al flinke stappen gezet, denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een prototype. 

Wat gaat er nu gebeuren? Wat zijn de vervolgstappen? 
Van den Nieuwenhoff: ‘We spreken nu met verschillende trainers en valideren ons concept vervolgens bij de doelgroep. Na de uitkomsten te hebben verwerkt, is het de bedoeling om in het najaar de add-on aan de app toe te voegen’.

Wat moeten mensen met een vergelijkbaar innovatief idee doen om ook een project op poten te zetten?
Buschman: ‘Wacht niet, maar giet zo snel mogelijk iets van je idee in een productvorm om te kijken wat het doet. Doe dat snel en vaak, zodat je nieuwe inzichten opdoet en ervan leert. In één keer een perfect eindproduct neerzetten, kan eenvoudigweg niet. Daarbij ontwikkelt de technologie zich nu zó snel. Iedere dag komen er honderden tools bij. Plaats dus snel een paal en ontwikkel je idee van daaruit door. Anders word je gegarandeerd ingehaald.’

Gerelateerd nieuws